Als je mannelijkheid het een klein beetje begint op te geven – en dan bedoel ik op hormonaal gebied, niet als je bang bent voor een klein spinnetje in de kamer – is de boosdoener vaak te vinden in je levensstijl.

Naast dat we deze goed kennen als libido-verbeteraar, dicteert testosteron nagenoeg alles van je mentale gezondheid tot het kunnen dragen van korte shirtjes.

Dat gezegd te hebben, weten we bijna allemaal dat vanaf jouw 30e, deze godheid in de hormonen begint af te nemen. Het uitsluiten van bepaalde levensstijl perikelen kan je mannelijkheid, dat grenzeloze vertrouwen dat je de beste bent en de pomp in je biceps iets langer in stand houden.

#1 alcohol

Alcohol blokkeert niet alleen maar de testosteron aanmaak, het maakt dat kleine beetje mannelijkheid wat je al in je bloedbaan hebt circuleren kapot.

Vergeet dus even die wijntjes, biertjes en sterke drank voor je op je blind-date gaat, het overwint misschien wel je angsten, maar in bed kon het weleens tegen gaan vallen 😉

#2 kauwgom

Slechte adem kan misschien een “no-go” zijn, maar kauwgom laat jouw mannelijkheid een “no-go” zijn.

De spullen in kauwgom – denk dan vooral aan alle suikers, chemische rommel, smaak vervangers etc. – blokkeren de aanmaak van testosteron.

#3 cola

In leuke onderzoeken – ja echt waar, mensen onderzoeken mensen die teveel cola drinken – komt naar voren dat 75 gram suiker per dag eten een daling van 25% testosteron als gevolg heeft.

Nu denk je, 75 gram is mega veel, niks is minder waar. 2 blikjes cola is al voldoende.

Een beetje water is misschien toch wat verstandiger.

Vergeet ook niet dit artikel te checken waar ik je meer vertel over kracht en cardiotraining

#4 te weinig slaap

Daar heb je hem weer denk je nu, maar inderdaad, slaap komt in bijna elke blog weer terug.

Tekort aan slaap doet je melatonine – cortisol huishouding door de war schoppen. Een teveel aan cortisol in het lichaam blokkeert de aanmaak van testosteron.

Een gemiddelde slaap van 5 uur per nacht vermindert de t-levels met 15% in vergelijking met de “normale” 8 uur per nacht.

#5 drinken vanuit plastic flessen

Ja mooi, mag dan helemaal niks meer?

Chemische substanties genaamd phthalates worden veel gebruikt in plastic flesjes. Deze stof draagt bij aan een dip in je testosteron.

Wil je weten wat wel werkt?

Geef mij je doelstelling en ik geef je gerichte informatie hoe je het beste kunt gaan trainen.

#6 soja melk

Anti androgeen, ja dat is soja melk. Antiandrogeen staat beter bekend als een testosteron blokker.

#7 lange afstand rennen

De chronisch verhoogde cortisol levels van lange afstand renners blokkeren de aanmaak van testosteron.

Het ontbreken van flinke krachttraining is hier het probleem.

Nu niet denken, zie je wel, die 10 km per week rennen is helemaal niet goed voor me…

Mensen die gemiddeld meer dan 60 km per week rennen worden beschouwd als lange afstand renners. Jij met je 10 km mag er dus nog wel een paar interval ren sessies bij doen 😉

#8 brood

Tja, waar is dit eigenlijk wel goed voor? Als het nu zelfs al je testosteron spiegels verlaagd…

Een ander nadeel van brood is dat het vaak gepaard gaat met allemaal beleg als vleeswaren en zuivel zoals kaas. Ik kan je vertellen dat hier ook aardig wat rommel in verwerkt zit die je t-levels niet goed doen.

#9 body language

Ja inderdaad, de manier waarop je staat, loopt, zit etc.

Onderzoek toont aan dat mannen en vrouwen die 2 minuten actieve poses aannemen, een significant hogere testosteron level krijgen.

Een excuus om er vooral lekker stoer bij te blijven lopen.

Wat ook werkt…

Intermittent fasting. Deze leefstijl is meerdere malen aangetoond een zeer positief effect te hebben op je testosteron. Vraag jouw specifieke intermittent fasting 101 gids aan.

>>> vraag jouw gratis gids aan

#10 anabole steroïde

Dit is uiteraard een beetje een tegenstrijdige, als je het bekijkt naar de bodybuilders die er echt van groeien.

Anabole steroïde is echter van korte duur. Het teveel injecteren zal he lichaam laten denken dat er voldoende is en de eigen productie neemt in rap tempo af.

Toch vervelend als je stopt met de steroïden.

10 levensstijl tips die je direct kunt gaan toepassen.

P.s. bij het denken aan testosteron denken we direct aan mannen die in de fitness wereld leven, echter is testosteron ook voor vrouwen gewoon een belangrijk hormoon. Dus vrouwen, bovenstaande geld ook voor jullie 😉

Delen mag en reageren is welkom.

Wil je hulp bij het bereiken van jouw doelstelling? Misschien is een van onze groepslessen wat voor je of ben je meer in voor een uitgebreid 1 op 1 personal training traject? 

>