De dag na perfectie…

Des te minder je richt op perfectie, des te productiever word je.

Ik lees veel, en de laatste tijd ben ik me aan het verdiepen in de vraag waarom veel mensen nu niet afmaken waar ze aan beginnen.

Het moment waarop je een doel hebt gesteld, heb je een “stille belofte” gemaakt. Als je de belofte niet nakomt, heb je gelogen tegen de persoon waar je het meeste mee omgaat gedurende je leven, jijzelf!

Doe je dit maar al te vaak, dan zal het vertrouwen in jezelf steeds minder worden. Denk maar aan het simpele feit, dat als je een afspraak hebt met iemand die continue niet op komt dagen, je steeds minder vertrouwen krijgt in die betreffende persoon.

Een van de redenen dat mensen afspraken verbreken of niet nakomen, ook met zichzelf, is omdat het in hun systeem zit. Als je maar vaak genoeg stopt, is stoppen niet slechts een mogelijkheid meer als je begint, maar meer een doel op zich.

Het hoort gewoon bij je.

Het is dus zeer interessant om de beloftes die je aan jezelf maakt, na te komen. Dit is moeilijk, anders was je misschien al veel verder dan dat je nu bent.

Ik geef je graag 3 simpele manieren om de belofte aan jezelf na te komen.

Maar voordat ik dat doe, vind je het misschien leuk om erachter te komen of je een “high achiever” of een perfectionist bent? Doe deze “1 minuut” quiz en kom erachter.

De 100% paradox

Ik denk dat je er weleens van hebt gehoord. De gedachte dat je 100% perfectie moet hebben om doelen te behalen.

Dat alles perfect moet gaan en niks mis mag gaan.

Precies de juiste voeding, als je ook maar 1 suikertje te veel eet, is het mis. Dan heb je alles voor niks gedaan.

De volle 5 dagen dat je goed bezig was, weggegooid. Dan kun je maar beter stoppen.

Ontmoet John

John traint 5 keer per week, krachttraining met name. John is zoals ik zou zeggen, een fitte baas.

Wat John niet kan, is zwemmen, fietsen en rennen. Al die cardio is maar niks voor hem.

Laatst kwam hij naar me toe en vertelde me dat hij een triatlon ging doen. Juist ja, met precies al die onderdelen waar hij echt klote in was.

Zijn training begon, echter na de eerste twee trainingen stopte hij er al mee, het lukte hem echt niet. Het erge was, hij gooide niet alleen de handdoek in de ring voor de triatlon, maar ook zijn oude structuur kon hij niet meer oppakken.

Weet je wat het vervelende is, in veel gevallen, vallen mensen verder terug dan waar ze begonnen zijn. Net als John.

Dit is waarom veel mensen helemaal geen nieuwe doelen stellen, ze hebben liever een “0” dan een “5” op hun rapport. Helemaal niet beginnen is makkelijker dan iets voor de helft doen.

Snijd je doelen door de helft

Ik zeg niet dat je geen grote doelen mag hebben, ik zeg alleen dat het wel reëel moet zijn.

Stel je wilt 10 kg afvallen.

Je begint je reis en na 8 weken ben je 8 kg afgevallen. Dan ben je waarschijnlijk, als je een beetje als de gemiddelde persoon bent, behoorlijk boos. Je had nog maar 2 kg moeten afvallen voor dat ultieme doel. Weer een mislukte poging denk je nu.

Als je jouw doel in twee had gesplitst, dan was je na 8 weken ook 8 kilogram afgevallen. Echter had je nu 60% meer dan je doel behaald. Wat een euforie.

Het gaat om wat je verwacht.

Nogmaals, je mag best grote doelen hebben, maar te perfectionistische doelen zal altijd leiden tot deceptie, omdat ze onmogelijk zijn te halen.

Splits je doel door de helft en de mindset keert 180 graden, de goede richting op.

Schrijf het op

Schrijf het op wat je gaat doen.

Een kleien tip, echter is het een retegoeie, al zeg ik het zelf.

Schrijf op wat je gaat doen, dit noemen we een planning. Ik stel voor dat je dit elke zondagavond voor de komende week gaat doen.

Elke zondag schrijf je de gehele week uit en elke avond kijk je vooruit naar de volgende dag.

Dit kan uiteraard ook voor je werkleven, maar laten we het op sport en voeding houden, het is tenslotte een fitness blog.

Plan wat je gaat doen m.b.t. voeding en fitness. Wanneer, wat, intensiteit, met wie etc.

Daarnaast is het leuk om je resultaten op te schrijven.

Hoe zwaar doe je de deadlift of de squat, hoe snel deed je die gemeen zware workout en hoe lang ren je over 400 meter. Allemaal meetbare dingen die je een bevestiging kunnen geven van je progressie.

Hiervoor moet je ze natuurlijk wel opschrijven.

Ik stel dan ook voor dat je een schrift koopt en dit gaat doen.

Wat je ook kunt doen is hieronder mijn planning aanvragen.

Ik geef je dan de kalender die ik gebruik plus de planning die ik de komende week ingepland heb staan. Dit is inclusief de maaltijden en de trainingen die ik ga doen. Klik hier

Drie tips die je misschien weleens dat duwtje in de rug kunnen geven om af te maken waar je aan begonnen bent of aan gaat beginnen.

  1. 100% paradox
  2. Snijd je doel in 2
  3. Plannen/schrijven

Spreek je snel!
Jan Willem

Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!

Share2
Tweet
+1
2 Shares