0 Shares

Oke, laten we eerlijk zijn, de afgelopen weken heb je misschien niet helemaal gezond geleefd. Veel feestjes, Goeie vrijdag, Pasen en dan gisteren ook nog koningsdag waarbij je dit traditioneel als Hollander met veel alcohol hebt gevierd. Want dat doen we als iemand jarig was.

Super! Ik kan het wel begrijpen, echter nu zit je met de gebakken peren. Hoe kom je nu zo snel mogelijk weer “back on track”?

Ik ga je 7 tips geven

7 tips, 7 must knows, 7 to do’s die je zsm weer op koers laten varen om je doelen te bereiken. 7 dingen die ikzelf altijd gebruik als ik even “verdwaald” ben 😉

#1 – sla even een maaltijd (of 2) over

Klinkt misschien gek voor je, maar dit werkt perfect. Je hebt de afgelopen weken misschien iets te veel calorieën (misschien wel in vloeibare vorm) genuttigd, tijd om even te minderen.

Ikzelf vind het op het moment dat ik een maaltijd oversla niet echt fijn, maar de energie die het geeft als ik de maaltijd erna goed indeel, super!

Intermittent fasting is een van mijn favoriete protocollen om iemand weer op koers te krijgen

#2 – eet hierna een rijke maaltijd

Niet rijk aan calorieën, nee rijk aan nutriënten.

Veel groente (veel verschillende) en een goed stuk vis. Neem hier dan rustig 2 of 3 eieren bij, een handje noten en sluit af met een stukje fruit.

De eerste dag van je nieuwe leefstijl heb je overleeft, keep up te good work!

Een rijke maaltijd met veel groente en vette vis

#3 – hou deze voeding even een tijdje vol, tot het een gewoonte wordt

De sleutel naar een fitter leven in mijn ogen is o.a. afhankelijk van je voeding. Als je de manier die ik in tip #2 beschrijf even een tijdje volhoudt, dan is het op een gegeven moment een gewoonte.

Dat wil je hebben. Dat je niet meer na hoeft te denken wat je heel de dag gaat eten. Dit is wel even een stapje verder dan een week of 2 dit volhouden, echter je moet ergens beginnen vind je niet.

Misschien kun je wel een coach inschakelen of een personal trainer.

Een gezonde voeding is leuk. Je leert steeds meer variaties kennen, nieuwe groentes eten en de verscheidenheid wat je met vis allemaal kunt is echt ongekend.

#4 – ga plannen

Het is altijd moeilijk om een checklist in een bepaalde volgorde te schrijven, misschien moet deze tip wel bovenaan staan. In ieder geval, ga plannen!

Ik plan elke zondag mijn week. Dit doe ik mbt mijn training, mijn voeding, mijn ontspanning, mijn bedrijven… Eigenlijk met alles.

Ik wil niet zeggen dat deze planning hard is. Het kan nog alle kanten op. Echter als ik plan dat ik 5 keer wil trainen, weet je wat er dan gebeurt, over het algemeen train ik dan 5 keer. Misschien niet op de gegeven/geplande tijden, maar omdat ik een afspraak met mezelf maak, lukt het me.

Zonder een planning is het nagenoeg onmogelijk om een nieuwe leefstijl aan te nemen. Zonder planning ga je uit van goed geluk en dat is geen zekere factor.

#5 – frequentie boven intensiteit en soort training

Dit vind ikzelf een belangrijke. Als je er even doorheen zat, dan is de soort training of de intensiteit die je doet in het begin helemaal niet belangrijk.

Het eerste doel moet zijn dat je weer gaat, that’s it, gewoon gaan!

P.s. dit geld ook als je even de weg kwijt bent, echter daarvoor eigenlijk ook niet echt op het rechte pad liep. Oftewel, je deed helemaal niks. Gewoon gaan en afspraken maken met jezelf.

#6 – ga een paar dagen echt vroeg naar bed

Oke, misschien zal je de eerste avond niet goed slapen, echter de tweede beter en de derde slaap je als Doornroosje.

Naast het vroeg naar bed gaan prefereer ik ook om “heel erg” vroeg op te staan. Zo rond 06:00 uur. Geloof me, dit doet wonderen.

Vroeg naar bed gaan zal uiteindelijk “altijd” leiden tot een beter bioritme. Bij de ene duurt dit net wat langer dan bij de andere, echter gaat het gebeuren.

#7 – zoek iemand die je motiveert om te blijven gaan

Ikzelf heb ook niet altijd zin om te gaan sporten, maar af en toe moet je dan toch even door die zure appel heen bijten. Vaak doe ik dan een beroep op mijn vriendin, net als zij een beroep op mij doet als het andersom is.

Zoek een maatje, je vriend(in), je broer of zus maakt niet uit. Heb je echt meer motivatie nodig, zoek dan een sportschool, een personal coach of een online coach die jou gaat motiveren.

Bijt even door die zure appel (citroen) heen

Just do it

Stop met dat uitstelgedrag, ga gewoon aan de slag!

Doe dit en je zult zien dat je binnen no-time weer een ritme hebt of een ritme opbouwt, resultaat haalt en zin krijgt om meer te gaan bewegen.

Keer op keer merk ik dit zelf weer bij al mijn deelnemers. Just do it!

Groetjes,
Jan Willem

P.s wat zijn jouw rituelen om weer op koers te raken? Misschien wil je ze posten onder deze blog.

0 Shares
Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!

Share
Tweet
+1
0 Shares