8 tips om je slaap te verbeteren

Veel deelnemers die ik begeleid focussen alleen op de bekende dingen als ze gewicht willen verliezen. Echter zijn er meer punten waar je grote winst kunt behalen, neem bijvoorbeeld je slaap.

Die nachtrust is een grote speler als het gaat om gezondheid. Zo groot zelfs, dat een kleine disbalans in je bioritme ervoor kan zorgen dat je misschien helemaal niet af kunt vallen.

Je lichaam staat het dan gewoon niet toe.

Des te meer reden om hier eens goed de aandacht aan te besteden.

Wist je dat je gemakkelijk kunt testen of je een “early bird” of een “late bird” bent? Doe gewoon even de onderstaande test.

Dit is een wetenschappelijke test die ik vaak inzet bij mijn deelnemers. Je krijgt direct antwoord.

Hier zijn 8 simpele trucjes die je in kunt zetten om je slaap te verbeteren

Tip nummer 1: vermijd cafeïne na 14:00 uur

Het bioritme is gebaseerd op 2 hormonen, namelijk je cortisol en je melatonine. Die laatste zorgt ervoor dat je in slaap kunt komen.

Zodra deze in opkomst is in je lichaam, dan is het nemen van stimulerende middelen, waaronder cafeïne, geen goed plan.

En nu is het zo dat tussen 14:00 – 17:00 uur deze de overhand gaat nemen. Wij praten hier over de “melatonin onset”.

Tip nummer 2: neem een routine aan

Oke, ik spreek altijd over het zo “niet geroutineerd” leven als mogelijk, echter m.b.t. slapen is het makkelijk om een patroon vast te houden.

Bijvoorbeeld elke avond rond 22:00 uur naar bed en 06:00 uur eruit.

Ook in het weekend. De zogenaamde “social jetlag”, oftewel uitslapen in het weekend zal 7 dagen duren alvorens je lichaam daarop hersteld is”.

Tip nummer 3: schrijf een plan

Een planning is altijd een goed idee. Het weten wat je morgen gaat doen zorgt ervoor dat je met een “leeg-hoofd” gaat slapen.

Je hoeft niet meer na te denken over al die kleine dingen die je morgen moet gaan doen.

>>> geen idee hoe je een plan moet maken?

Tip nummer 4: stop met het gebruik van die telefoon

Net als de stimulerende middelen, heeft ook de sterke ledverlichting van je telefoon, laptop, tv en zelfs verlichting in je huis een sterk stimulerend effect op de tegenhanger van melatonine, namelijk cortisol.

Als je cortisol te hoog is, dan kun je in slaap vallen wat je wilt, dit gaat niet gebeuren.

P.s. een te hoog cortisol wil niet zeggen dat je je niet slaperig kan voelen. Alleen slapen gaat zeer lastig. Je krijgt te maken met de zogenaamde uitputting.

Tip nummer 5: neem een koude douche

Als je gaat slapen, moet alle energie naar de vitale organen en met name de hypothalamus. Als je een koude douche neemt, dan zal je perfect gaan slapen omdat je jouw lichaam een beetje helpt met dit proces.

In tegenstelling tot een warme douche, wat juist de melatonine niet stimuleert.

Tip nummer 6: lees een boek

Dit komt eigenlijk neer op het niet gebruiken van je telefoon of laptop. Ga gewoon eens een boek lezen, praat met je man/vrouw of hou je vast, heb seks met hem/haar.

Doe sociaal, lees, luister muziek, denk na, echter laat het om die ledverlichting in je gezicht te schijnen.

Tip nummer 7: haal alle elektronische apparatuur uit je kamer

Al die apparatuur, die zendt signalen uit. Ook als ze op stil staan.

Die signalen hebben een zeer negatief effect op de werking van je hypothalamus en dus de aanmaak van bepaalde hormonen om je te laten slapen.

Dit is nog erger geworden sinds we werken met 4g en zal nog erger worden als 5g eraan komt.

Tip nummer 8: drink kamillethee

Naast de algemene spier ontspannende en kramp verminderende werking van Chamomilla recutita extract heeft het bestanddeel apigenine een angstverminderende en kalmerende werking door de competitieve binding aan GABA-receptoren in de hersenen.

Anders gezegd, het laat je beter slapen.

There you go, 8 tips die je direct beter laten slapen. Welke is het meest op jou van toepassing denk je?

Ik denk dat veel van deze punten zeer makkelijk zijn toe te passen, zo niet allemaal. Ze zullen echter alleen alleen een krachtige werking hebben als je er minimaal 5 van de 8 doorvoert.

Ik weet zeker dat als je dit toepast, je over 2 weken een compleet ander persoon bent en meer energie hebt.

Vergeet niet de test te doen. Ik vertel je daarna precies wat de beste slaaptijden voor je zijn, wanneer je het beste kunt trainen en meer over jouw chronotype.

Klik hier voor de test

Spreek je snel!
Jan Willem

 

Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!

Share9
Tweet
+1
9 Shares