Wees sociaal en deel deze content!

Antwoord: 5 dingen die je echt moet weten om je voeding aan te kunnen passen

In de afgelopen jaren heb ik meerdere mensen, zeg maar gerust honderden mensen, gecoacht bij hun voeding. De passie die ik hiervoor heb ontwikkeld is gerust enorm te noemen, tot irritatiegrens bij sommige mensen aan toe 😉

Ik ben echter niet altijd zo gezond geweest kan ik je vertellen.

Veel mensen weten niet dat ik jarenlang in de horeca heb gewerkt. Ik rookte, dronk nagenoeg elke dag wel wat biertjes, at alles wat los en vast zat en had een slaappatroon van 4 a 5 uurtjes per nacht.

De start

Ik heb, tijdens deze geweldige periode, de weloverwogen stap genomen om een carrière te starten in de sportwereld. Als eerste de fitness maar na een tijdje ook de voedingswereld.

Nadat ik was gevraagd om de maandagen te komen helpen in de fitness waar ik toentertijd sportte, was mijn keuze snel gemaakt, dit ging hem worden.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik begon met de simpele gedachte “ik heb geen overgewicht, dus ik hoef niet gezond te eten” maar dat keerde al snel om.

Ik kwam erachter dat als ik mijn deelnemers niet kon coachen op gebied van voeding, ze nooit de resultaten gingen halen die zij wilden behalen. De noodzaak om me verder te verdiepen in deze wondere wereld was een must, iets wat veel trainers over het hoofd zien.

Terug de schoolbanken in

De afgelopen 8 jaar van mijn carrière in de fitness heb ik me o.a. enorm verdiept in de voeding.

Ik ben begonnen met een serieuze opleiding in de orthomoleculaire therapie. Dit waren 3 modules;

  • Orthomoleculaire voedingsleer
  • Orthomoleculaire gezondheidsleer
  • Evolutionaire gezondheidsleer

Wat een inzichten, geweldig gewoon en de smaak naar meer. Ik startte direct de opleiding klinische psycho, neuro immunologie. Een diepgaande opleiding waardoor ik veel ziektebeelden in kaart kan brengen om zo een oplossing te zoeken.

P.s. ik zeg hier niet dat ik alle ziektebeelden op kan lossen, goed lezen he 😉

Wat ik de afgelopen 10 jaar heb geleerd op gebied van voeding en afvallen

Genoeg in de schoolbanken. Ik ging me vooral bezighouden met zelfstudies en veel in de praktijk brengen.

Ik ga je dan ook de 6 meest voorkomende fouten geven die ik de afgelopen 10 jaar ben tegengekomen in het coachen van mensen bij hun voeding. De 6 meest voorkomende fouten bij mensen die af willen vallen en het maar niet lukt.

Hou je vast, want ze zijn behoorlijk voor de hand liggend. Des te meer zorgen baart me dit, omdat ze zo makkelijk zijn om aan te passen, en toch levert het zoveel problemen op.

#1 – ga minder eten

Veel ziektebeelden, waaronder obesitas, maar ook DT2 en hart en vaatziekten hebben een enorm grote link met te veel eten.

Stop gewoon met te veel eten.

Dit klinkt heel makkelijk, echter dat is het ook.

Feit is dat je te veel eet als je overgewicht hebt. Dit kan niet anders. Anders was je niet te zwaar.

Nu denk je misschien, ik eet niet te veel… Dan beweeg je waarschijnlijk te weinig en eet je dus toch te veel.

Als je meer energie binnenkrijgt dan dat je verbrand, dan ga je stapelen. Wat hier de oorzaak ook van is;

  • Epigenetisch
  • Genetisch (al twijfel ik hier enorm aan)
  • Lage spijsvertering
  • Of iets wat je nu bedenkt

Als er te veel binnen komt, is dat niet goed. Dus ga minder eten.

Dit is trouwens principe 1 van veel diëten een leefstijl programma’s.

#2 – niet inzien dat minder eten, niet per definitie minder eten is

Ja even serieus, minder eten door niet minder te eten…

Hele theorieën kun je loslaten over hoe je moet eten. Ik kan je geruststellen, dit hoef je zelf niet meer te doen. Dat is in grote getallen al gedaan voor je en niet alleen door onze vrienden “foodbloggers” die toevallig een weekend cursus hebben gevolgd.

Nee door grote wetenschap groepen die er in ieder geval verstand van hebben.

Ik ga hier geen uitleg geven over wat ik denk dat het beste is, mensen die mij kennen of door mij online gecoacht worden, weten wat is adviseer en dat wat ik adviseer, werkt.

Wat een feit is, is dat als je 100 gram suiker neemt, dit niet hetzelfde is als 100 gram groente. Ik doel hier op het aantal calorieën.

Het minder eten heeft dus niet zozeer met de hoeveelheid eten te maken, maar meer met het aantal calorieën.

Let er wel op dat ik niet pleit voor het verhaal van calorieën tellen, ik ben daar flink op tegen. Echter het is een feit (heel veel feitjes vandaag) dat je nooit dezelfde hoeveelheid calorieën kan eten met groente als dat van een flinke pasta maaltijd.

Dan moet je zo veel groentes eten, dat je direct aan de schijt gaat. Dat is dan ook weer niet fijn dus dat kan ik alleen maar afraden.

Echter raad ik wel aan meer groente te eten.

Schrikbarende cijfers laten zien dat maar 1% van de kinderen aan hun groente behoefte komt. Dit volgens de WHO (wereld gezondheidsorganisatie) en die pleiten voor 300 gram groente per dag.

Iets wat ik al vrij weinig vind.

#3 – bang zijn om af en toe honger te hebben

Ja echt bang.

“Maar dat gaat toch niet?”

“Je moet je motor op gang houden toch?”

Als dat zo was, en je at heel de dag door (lees minimaal 6 keer per dag), dan had je op dit moment een supermotor en dan had je nu wel slank geweest, toch?

9 van de 10 mensen die heel de dag door eten, verbranden in mijn ogen nu niet bepaald vetmassa.

Integendeel, ze komen alleen maar aan. Bijzondere situatie vind je niet.

Af en toe honger hebben is net zo normaal als de noodzaak om elke dag te bewegen. Het is een van de basis “stress” reacties van het menselijke lichaam.

Een “stress” reactie die het, misschien wel, elke dag zou moeten hebben.

Zonder al te ver in te gaan op het zogenaamde intermittent fasting, kan ik je alleen maar vertellen dat zonder af en toe honger te hebben, je nooit af zult vallen.

>>> meer weten over intermittent fasting?

P.s. ik doel hier niet op de mensen die een roofbouw gaan plegen door een low caloric diet te gaan doen. Een kenmerk bij die mensen is een lager gewicht, maar nog evenveel vetmassa. Alles gaat dus lekker hangen dan, inclusief de wallen onder de ogen.

#4 – ontkennen dat ze meer eiwitten nodig hebben

“Ja ik eet toch zuivel” of ik eet peulvruchten om het aan te vullen…

Dit zijn nu net de 2 laagst genoemde bronnen aan eiwitten die er bestaan. Oke, peulvruchten zit wel wat in, best veel eigenlijk, echter zit er een nadelig iets aan peulvruchten.

Saponinen, zoek maar even op.

Kort gezegd zorgen die dingen ervoor dat de eiwit opeters in het lichaam (de amylase) niet stoppen als er geen eiwitten meer in de darmen zijn. Wat doen ze dan, juist, ze eten de darmen op. Niet fijn.

Het eten van voldoende eiwitten en dan met name uit dieren heeft een aantal voordelen. Ik zal ze je geven;

  • Dieren, met name vis, bevatten veel eiwitten
  • Dieren bevatten nagenoeg alle eiwitten. Je eet dus een compleet iets
  • Als je eiwitten neem door dieren te eten, krijg je meer dingen binnen zoals visolie, vitamines en vetzuren

Daarnaast is het lekker, maar dat is persoonlijk, dus daar heb je niet veel aan.

Deze eiwitten zijn belangrijk. Zonder hier al teveel op in te gaan, want dat doe ik hier, is er een ding wat ik je wel wil vertellen.

Eiwitten zijn temperatuur verhogend. Ja ze zorgen ervoor dat je vetzuren gaat verbranden. Door te eten, val je af…

Whoohoo, dat is helemaal geweldig toch.

#5 – inzien dat 30 jaar je lichaam verkloten, niet in 2 maanden opgelost kan worden

Oke, ongeacht of de adviezen vroeger anders waren, je lichaam kon er waarschijnlijk niet tegen om zoveel te eten, zo vet te eten, zo veel suikers te eten en heel de dag door.

Ik geef je hier echt niet de schuld van, echter is het een situatie waar je mee zit en die je op kunt lossen of aan kunt pakken.

Echter moet je wel even inzien dat dit niet in 2 maanden gaat. In 2 maanden kun je veel, maar je kunt in 2 maanden niet aanpassen wat je in 30 jaar hebt aangeleerd.

Accepteer dus gewoon dat je vanaf nu verbonden bent aan een gezonde voeding en leefstijl.

#6 – de schuld bij iemand anders leggen

“Ik heb overgewicht, ik heb alles al geprobeerd, alle diëten, ik heb gehoord dat jij er verstand van hebt, dus doe jij er nu maar even wat aan”

Ja dat gaat hem niet worden.

Zolang je niet erkend dat het je eigen probleem is, zal het je niet gaan lukken om aan te passen.

Aan te passen naar een nieuwe leefstijl, een nieuw voedingspatroon en een nieuw beweegpatroon.

Inzien dat het jouw lichaam is, dat jij er verantwoordelijk voor bent en dat jij er iets aan moet gaan doen is misschien wel de eerste stap.

6 punten die ik uit een lange lijst heb gehaald. Een lange lijst die ik heb opgebouwd in de afgelopen jaren coaching.

Steeds weer verbaas ik me over de nieuwe dingen die die lijst uitbreiden, echter dit zijn in mijn ogen de meest voorkomende en degene die een regelrechte blokkade vormen voor progressie.

Wees sociaal en deel deze content!

Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!