Wees sociaal en deel deze content!

Zomer in aantocht!

Vorige week schreef ik ook al over het heerlijke weer wat in aantocht is. Ook deze week hebben we al weer een paar fantastische dagen gehad en met dit weer trekken we dan graag een rokje, korte broek of bikini aan. Tot ergenis van vele vrouwen, die dan weer geconfronteerd worden met de putjes in hun benen.

Troost je, 90% van de vrouwen over de gehele wereld heeft cellulite.

Behoor je tot een van de lucky ones die het niet hebben (ik ben jaloers!) trek lekker je korte broek aan, doe je zonnebril op en ga lekker van het weer genieten in plaats van deze blog te lezen. Voor de overige dames, lees de rest van dit artikel en kom meer te weten over je putjes. Trek daarna ook je korte broek aan, zet je zonnebril op en ga naar buiten, want ook jouw benen mogen gewoon gezien worden!

Wat is cellulitis en cellulite?

In de volksmond gebruiken we vaak het woord cellulitis voor de putjes in de huid. Echter is dit niet de juiste benaming. De correcte naam is cellulite.

Cellulitis is een bacteriële infectie van het onderhuidse bindweefsel. Cellulitis moet niet verward worden met cellulite.

Cellulite is een toestand van het onderhuidse vet, waardoor het huidreliëf grover wordt en de huid een sinaasappelschil-achtig uiterlijk krijgt. Cellulite wordt daarom ook wel sinaasappelhuid genoemd.

Die putjes noemen we dus cellulite.

Bij cellulite kunnen de kuiltjes en bobbeltjes in de huid enigszins gevoelig zijn. Sinaasappelhuid bevindt zich vooral op de billen, benen en bovenarmen. Cellulite is volkomen onschuldig. De meerderheid van de vrouwen heeft er in meer of mindere mate last van.

Heel oneerlijk, maar cellulite komt bijna alleen voor bij vrouwen. Er is waarschijnlijk een verband met vrouwelijke hormonen, zoals oestrogeen. Mogelijke oorzaken zijn een verminderde bloedcirculatie. Ook alcohol, geraffineerde suikers en cafeïne en roken spelen een rol. Hiernaast kan onvoldoende lichaamsbeweging ook bijdragen aan het ontstaan van cellulite. Erfelijkheid speelt waarschijnlijk ook een rol bij het al dan niet ontstaan van cellulite.

Het onregelmatige huidoppervlak bij cellulite is het gevolg van verdikte vetcellen, vocht en giftige stoffen uit zowel de omgeving als uit voedsel. Vaak wordt gedacht dat cellulite samenhangt met overgewicht. Dit is niet waar. ook hele slanke vrouwen kunnen deze putjes hebben. Vaak zijn dit wel vrouwen die heel slank zijn, maar niet erg gespierd. Bij meer spiermassa zal je zien dat er minder cellulite zichtbaar is.

We denken vaak dat alle beroemdheden die we zien, er altijd perfect uit zien, maar niet is minder waar. Als je een keer in de put zit door je eigen putjes 😉 , google dan eens op celebs with cellulite en je zult zien dat ook zij er in meer of minder mate ‘last’ van hebben.

 

Wat kun je er tegen doen?

Nu we weten wat het is en waar het vandaan komt, kunnen we kijken wat jij er aan kunt doen om jouw cellulite zo ver mogelijk te reduceren. Ik zeg bewust reduceren. Als het zo makkelijk compleet weg te krijgen was, had niet 90% van de vrouwelijke wereldbevolking er last van.

Vaak is het niet helemaal weg te krijgen. Ik ben er, mede vanuit eigen ervaring, wel van overtuigd, dat je het kunt reduceren.

Zoals hier boven al staat aangegeven hebben alcohol, roken, cafeïne, bloedcirculatie, suikers, lichaamsbeweging, hormonen en erfelijkheid vermoedelijk allemaal invloed op cellulite. Met dit wetende kun je dus kijken op welke gebieden je winst kunt halen!

  • Tips:
    • Niet roken, of stoppen wanneer je dit nu wel doet.
    • Geen alcohol drinken. Als je dit wel wilt blijven doen, reduceer dan in ieder geval je alcoholgebruik tot bijvoorbeeld speciale gelegenheden.
    • Niet te veel cafeïne innemen. Dit zit niet alleen in koffie, maar ook in bijvoorbeeld groene/zwarte thee, cola, ijsthee, energiedrank en chocolade.
    • Zorg dat je dagelijks voldoende water binnen krijgt, minimaal 2 liter.
    • Een gezond, uitgebalanceerd voedingspatroon is cruciaal. Eet voldoende fruit, veel groenten en eiwitrijke voeding en laat alle voedingsmiddelen met suikers en toegevoegde stoffen links liggen. Puur natuur eten!
    • Hormonen. tja… wat kan je ermee…? Als vrouwen hebben we nu eenmaal meer schommelingen dan mannen, maar als je zorgt voor een goed voedingspatroon, zijn je hormonen vaak ook beter in balans. Dus ook daar is wel iets mee te doen!
    • Lichaamsbeweging, dit zorgt voor een betere doorbloeding en meer vorm in je lichaam. Zorg dat je wekelijk je sportlessen neemt, zoals een HIIT, circuittraining, bootcamp of cardio boxles. Neem daarnaast ook zeker deel aan krachttraining. Dit is enorm belangrijk voor je lichaam. Hiermee zul je je spieren opbouwen en in combinatie met bovenstaande tips je vetpercentage kunnen afbouwen. Hierdoor krijg je zichtbaar meer vorm in je lichaam qua spieren en zal de cellulite daardoor veel minder zichtbaar worden omdat je in je geheel strakker in je vel gaat zitten. Zorg ook op dagen dat je niet intensief sport, je wel voldoende beweging krijgt. Minimaal 30 minuten wandelen in een stevig tempo is een prima optie. Ga je altijd met de auto overal heen, pak dan vanaf nu lekker de fiets, ook goed voor je beenspieren!

 

Die cups die tegenwoordig overal ziet?

Tegenwoordig zie je ze op vele sites en reclames verschijnen, de zogenaamde anti-cellulite cups.

Je smeert je huid in met flink wat olie, zet er een cup op en laat deze vacuüm zuigen op je huid. Dan beweeg je van boven naar beneden, terwijl het vacuüm blijft, als een soort massage.

Ook ik heb ze vorig jaar een keer aangeschaft. Ik denk dat ze in combinatie met alle bovenstaande tips mee kunnen helpen aan een goed resultaat, maar ze werken niet als je ze als enige gebruikt. Tevens is het een zeer intensief klusje. Je moet zeker minimaal 5 minuten per been aanpakken en je bent er dagelijks mee bezig. Je hebt echt veel olie nodig dus je kan het ook niet even ergens tussendoor doen.

Bovendien heb je een aardig hoge pijngrens nodig want vooral in het begin kan het ontzettend zeer doen en kun je er ook flink blauwe plekken van krijgen. Doorzettingsvermogen is dus ook nog belangrijk. Buiten dat, wil je nu met het zomerse weer met blauwe benen rond gaan lopen??

Samenvatting: Er is helaas geen wondermiddel tegen cellulite, ook al proberen vele fabrikanten van cremes en smeersels of vele klinieken met dure operaties je te vertellen van wel. Zorg dat je een gezond, regelmatig leven hebt met voldoende slaap, geen stress, goede voeding, voldoende hydratatie en voldoende lichaamsbeweging. Dit alles zal al een grote stap zijn naar een flinke verbetering in je cellulite ‘probleem’.

Probeer te werken naar de beste versie van jezelf, maar accepteer ook hoe je eruit ziet, met, of zonder cellulite! Het is een natuurlijk verschijnsel waar je je zeker niet voor hoeft te schamen! Be happy, be yourself!

Mocht jij nog een goede tip of een vraag hebben over dit onderwerp, mag je hieronder reageren!

Wees sociaal en deel deze content!

Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!