Afgelopen week had ik een zeer interessant interview met Barbara Havenith van de Vrouwenpoli Boxmeer. Het onderwerp was de overgang en de preovergang, iets waar iedere vrouw mee te maken gaat krijgen.

8/10 vrouwen, jawel een serieuze 80%, ervaart echt klachten gedurende deze overgang en daarvan nog eens 20% ernstige klachten die uiteenlopen van zware stemmingswisselingen, niet kunnen slapen, heftige gewichtstoename en pijnklachten.

Dit brengt met zich mee dat 37% van het ziekteverzuim bij vrouwen tussen de 40 – 60 jaar wordt veroorzaakt door deze klachten.

Low grade inflammation

Een term die steeds vaker en vaker terug te zien is in de verhalen op internet, maar wat is het nu?

Een low grade inflammation, oftewel een laaggradige ontsteking, is een ontsteking waar je niet zo denderend veel van merkt.

Je kan het zo zien. Als je jezelf snijdt in je hand, dan heb je een wond. Alle bellen gaan rinkelen op dat moment. Je hebt pijn, het bloed, het gaat zwellen en bovenal, je ziet het en je voelt het.

Dit is als een brand. Je ziet rook, je ziet vuur en je voelt de hitte. Het is duidelijk daar en je ziet ook duidelijk wanneer het weer afgelopen is.

Aan de andere kant is de low grade inflammation. Een ontstekingsproces in het lichaam waar je niet veel van merkt. Bv als je iets toxisch eet en je darmen gaan ontsteken.

Zie dit als een barbecue. De kolen sneuen, je ziet geen vuur, geen rook, maar je kan jezelf lelijk branden. Het is dus wel aanwezig, echter niet duidelijk.

Hoe komt deze low grade inflammation

Daar is de wetenschap inmiddels wel eensgezind over. Dit is door een lekke barrière ergens in het lichaam.

Je moet de barrière zien als de eerste lijn van verdediging voor je lichaam. Een barrière tussen de buitenant van je lichaam en de binnenkant van je lichaam.

Denk bv aan je darmen, je longen, je huid, de mond etc. Allemaal gedeeltes van je lichaam waar de buitenkant wordt gescheiden van je interne milieu, je bloedbaan.

Als er bv een toxische stof in je darmen komt, door iets te eten wat je eigenlijk niet zou moeten eten, dan mag je hopen dat die barrière zijn werk doet, anders komt die stof in je bloedbaan terecht.

Lang verhaal kort, als je barrière niet meer functioneert, anders gezegd lek is, dan gebeurt dit dus wel.

Gevolg is een continu activatie van je immuunsysteem, oftewel een low grade inflammation.

Wat zijn de meest voorkomende lekke barrières

De eerste die veel voorkomt is bijvoorbeeld een lekke barrière bij de mond. Door slecht eten, geen goede gebitsverzorging, tandsteen, eten van te veel zure voeding en vullingen (zware metalen) kan het daar al misgaan.

Een andere veelvoorkomende barrière probleem is die bij de darmen. Dit is toch wel door ons continue, licht gezegd, waardeloze eetgedrag.

Het eten van te veel gluten, caseïne, saponine en andere secundaire plantenstoffen hebben een negatief effect op dit o zo belangrijke orgaan. Het is dan ook niet voor niets dat de wetenschap keer op keer weer zegt dat veel problemen, waaronder auto-immuunziektes en ook overgangsklachten, een oorzaak vinden in de darm.

Wat is een van de eerste interventies die therapeuten proberen

Een van de eerste interventies, bij alle aandoeningen, zo ook heftige overgangsklachten is dus zoeken of er een lekke barrière is en of we deze kunnen herstellen.

Het tot rust brengen van het immuunsysteem, oftewel het stoppen van deze low grade inflammation, is een cruciale stap in het proces om heftige overgangsklachten tegen te gaan.

Dit kan je doen door bijvoorbeeld

  1. Andere voeding te gaan nemen
  2. Je eetfrequentie aan te passen
  3. Minderen met giftige substanties als alcohol, suiker en roken

Maar ook leefstijlaanpassingen worden geadviseerd door Barbara:

 

  1. Ga over op een Mediterrane voeding (of iets wat daar in de buurt komt)
  2. Ga krachttraining sessies doen van maximaal 30-45 minuten (hormoon kwestie)
  3. Ga je bioritme optimaliseren
  4. Ga body-mind technieken toepassen
  5. Vermijd conserveermiddelen

Wil je meer informatie en een stappenplan hoe je deze punten aan kan gaan pakken? Download dan de gratis gids “4 stappen naar minder overgangsklachten

>>> DOWNLOAD GRATIS

 

Body mind technieken

Omdat ik een van de bovengenoemde punten eruit wil halen, ga ik verder op de body ind technieken.

“Energy flows where focus goes”

Je leest het goed. Waar je continu aan denkt, daar gaat je energie naartoe. Dit is iets wat geen vraagteken meer is. Dit wordt continue aangetoond.

Als je een nieuwe auto gaat kopen, stel een Renault. Op het moment dat je deze keuze hebt gemaakt, zie je opeens overal die Renault rijden.

Dit noemen ze het “reticular activating system” of het RAS systeem.

Als je continu negatieve vragen aan jezelf blijft stellen “waarom komt het dat ik zoveel pijn heb elke keer”, “waarom lukt het mij elke keer niet om mijn voeding aan te passen” en “ik denk dat het gewoon zo bedoeld is”, dan kan ik je zeggen, dan gaan je hersenen ook antwoorden geven op deze negatieve vraagstelling.

Je hersenen zijn een soort van Google, ze zoeken gewoon net zo lang door tot er een antwoord is gevonden. Een antwoord op jouw vraag.

“Whether you think you can, or you can’t, you’re right”

Dit is met veel dingen zo, maar zeker ook met klachten bij bv de overgang. Het herstellen van de connective tussen je lichaam en geest, heeft zeer positieve uitwerkingen op veel overgangsklachten.

Nee, dit is niks zweverigs. Gewoon met simpele ademhalingstechnieken om je lichaam terug te brengen in een rust stand (je sympatische systeem), heeft veel positieve uitwerkingen op de gezondheid in het algemeen.

Elke ochtend een simpel protocol van diepe ademhalingen is voldoende.

En de andere punten dan?

Die heb ik netjes voor je uitgewerkt in de “checklist overgang” die je kunt downloaden. 

>>> DOWNLOAD GRATIS

>