0 Shares

De warming-up is tijdversplling.. toch?

Opwarmen voordat je gelijk aan je setjes squats begint heeft zowel mentale als fysieke voordelen.

 

Wat is het doel van een warming-up.

Een warming up is het klaarmaken van het lichaam om intensief te gaan sporten.

  • Stijging lichaamstemperatuur
  • Verbeterde bloeddoorstroming
  • Verbeterde ademhaling
  • Spieren volledig kunnen laten bewegen
  • Betere connectie kunnen maken met de spieren
  • Voorkomen van blessures
  • Mentale bereidheid

 

Statisch / dynamisch stretchen

Een veel voorkomende manier om op te warmen is het statisch stretchen van de spieren. Dit bekent dat je een spier op zijn maximale lengte vasthoudt. Wanneer je dit gedurende 20 tot 30 seconden doet zal de spier een signaal krijgen om te ontspannen. Alleen deze manier van stretchen kan er dus voor zorgen dat er kracht en explosiviteit verloren gaat. Iets wat we juist willen behouden om te presteren.

Dynamisch stretchen is het stretchen van je spieren doormiddel van bewegen. Wanneer je bijvoorbeeld de barbell squat op het programma hebt staan, kun je de normale squat zonder gewicht uitvoeren om dezelfde spieren te activeren. Zo zijn ook push-ups een goede warming-up voor bijvoorbeeld de bench press. Je vergroot hiermee je balans, coördinatie en de volledige bewegingsmogelijkheden van je spieren.

 

BlessuresDe warming up is tijdverspilling.. toch?

Zoals ik al aangaf is een warming-up nuttig bij het voorkomen van blessures. Denk aan je spieren als elastiekjes. Wanneer je heel de dag achter de computer hebt gezeten zijn je spieren niet gebruikt, koud en stijf. Als je vervolgens direct gaat sporten met je maximale gewicht dan kun je heel makkelijk iets beschadigen of scheuren. Spieren die zijn opgewarmd hebben een betere doorbloeding, zijn elastisch en kunnen een grotere belasting aan.

 

 

MentaalDe warming up is tijdverspilling.. toch focus?

Je bent net wakker, je komt uit je werk of je hebt nog honderd andere dingen aan je hoofd. Over het algemeen zal je niet gelijk klaar zijn om bijvoorbeeld 60kg op je rug te leggen en meerdere keren te squatten. Je gedachten en focus zetten op de workout die gaat komen hoort ook bij een goede warming up. Op deze manier is je lichaam beter in staat om de stress en kracht die je te verduren krijgt te doorstaan. Een goede focus = een goede techniek = minder kans op blessures en betere prestaties.

 

Conclusie

Opwarmen is dus goed voor het voorkomen van blessures en verbeteren van prestaties.

0 Shares
Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!

Share
Tweet
+1
0 Shares