Wees sociaal en deel deze content!

Het tegenwoordig o zo hippe fruitontbijt…

Je kent het wel, de trending instagram foto’s en verhalen vol met fruitsalades, acaibowls en smoothies als healthy ontbijtje. Ontbijtjes met veel fruit, tussendoortjes bestaande uit smoothies met 3 bananen, kiwi’s en dan ook nog eens een appel.

Weten we zelf misschien niet al te goed dat dit misschien weleens een behoorlijke lading suiker bevat?

Vandaag ga ik je antwoord geven op de vraag die je nu waarschijnlijk wel gesteld hebt aan jezelf;  is dit nou eigenlijk wel zo goed voor je?

Wat is fruit

Ten eerste is het misschien wel handig om te weten wat fruit nou precies is. Zitten ze wel echt zo vol met vitamine en andere fijne stofjes?

Laten we even naar een aantal definities van fruit kijken;

  • Fruit is de vrucht van een houtachtige plant
  • Fruit is het meestal eetbare voortplantingslichaam van een zaadplant. Deze bevat vooral zoete pulp geassocieerd met het zaad

Fruit is dus het gevolg van een proces die een plant, struik of boom ondergaat. Het fruit zorgt ervoor dat de plant zich kan voortplanten.

Stel je voor, de appel valt van de boom en word door de wind een stukje verplaatst. Het nestelt zich in de grond en uit het pitje komt jaren later een nieuwe appelboom.

Tof he die natuur!

Verschillende soorten fruit

Zoals je weet zijn er behoorlijk veel verschillende fruit soorten, allemaal met een andere voedingswaarde.

Tuurlijk zit er in elk fruit onwijs veel verschillende vitamine en mineralen. Een aantal hebben een uitschieter met een bepaald stofje. Dat is dus ook een goede rede om goed te variëren.

Een aantal voorbeelden;

  • Vitamine A…
    speelt een rol in de groei, gezichtsvermogen en de gezondheid van huid en tandvlees. Deze vind je veel in arbikozen, granaatappel, bramen en passievruchten. Maar in veel oranje vruchten (sinaasappel, mandarijn, perzik etc) vind je betacaroteen, waar je lichaam zelf vitamine A van maakt.
  • Foliumzuur…
    weet je wel, dat stofje wat aangeraden wordt tijdens de zwangerschap. Je vindt veel in aardbeien en sinaasappels. Foliumzuur zorgt voor de groei en aanmaak van je bloedcellen.
  • Vitamine C…
    je denkt nu waarschijnlijk gelijk aan de citroen. Helaas. De citroen bevat niet de meeste vitamine C van de fruitsoorten, het is de kiwi.Ook is dit niet helemaal waar, je wist misschien niet dat een paprika eigenlijk ook tot de fruitsoorten hoort? Paprika is officieel een fruitsoort maar word in het gebruik altijd als groente beschouwd. Een paprika bevat 2 keer zo veel vitamine C per 100 gram dan een citroen.

    De vroegere scheurbuik vind zijn oorzaak ook in een tekort van deze vitamine.

  • Antioxidanten…
    deze gaan cel schade door vrije radicalen (agressieve stoffen), veroudering en ontstekingen tegen. Dit vind je veel in rood fruit, avocado’s, vijgen en granaatappels.

 

Suikers

Hou je vast, want ja er zitten suikers in fruit!

Dit is een belangrijk onderdeel als je nadenkt over de vraag of fruit ontbijten wel zo gezond is voor je.

In elke vorm van fruit zitten suikers, dan wel natuurlijke suikers maar het zijn en blijven suikers.

Vandaag de dag zijn er verschillende soorten op de markt en vind je in de healthy lunchroom op de hoek van de straat geen gewoon rietsuiker meer. Er zijn ‘alternatieven’ als; stevia, ahornsiroop, kokosbloesemsuiker etc.

Het enige voordeel wat hier aanzit dat een klein deel van de voedingswaarden wat goede stoffen bevatten. Zo bevat kokosbloesemsuiker zink, ijzer, magnesium en een aantal vitamines B.

Er schijnt ook in sommige suikers een lagere glycemische waarde te zitten (minder erge piek in de bloedsuikerspiegel).

Dit is alleen nooit bewezen…

Minde hoge bloedsuiker

Het punt is dat je dus heel misschien een wat minder hoge bloedsuikerspiegel piek krijgt, dus alsnog hoog! Maar daarnaast heeft het dezelfde werking als gewone suiker. Je krijgt er dus gewoon vetjes van en je verhoogt de kans op diabetes, hart en vaatziektes en nog bijzonder veel andere aandoeningen.

Je denkt nu vast, alternatieve suikers. wat moet ik hier mee?

Hetzelfde verhaal geld voor fruitsuikers. In bijvoorbeeld een dadel zit maar liefst 63 gram suiker per 100 gram!! Dat is behoorlijk veel als je het vergelijkt met een avocado, hier zit gemiddeld maar 1 gram suiker in per 100 gram.

Tuurlijk zijn er ook middenwegen, check deze tabel en zie precies hoeveel er in je fruitje zit.

Let wel even op dat er altijd gepraat wordt over gewoon rijp fruit, geen bruine bananen of zachte appels, opengebarsten kersen of ingedeukte druiven. Die zijn dus overduidelijk overrijp en bevatten nog even wat meer suikers.

Insuline

Bij het eten van suiker komt er ten eerste een lading dopamine vrij waardoor jij ervaart dat het onwijs lekker is, het beloningshormoon

De suiker gaat verder en word in je darm omgezet in glucose en fructose. Bij chemische suikers (bewerkte) zal er meer in fructose worden omgezet dan glucose. Lang verhaal maar ga er maar van uit dat je liever glucose wilt hebben.

De glucose en fructose belanden allebei in je bloedstroom.

De glucose blijft eventjes terwijl de fructose direct door zwemt naar je lever. Een beetje is niet erg, dat kan je lever wel aan. Maar krijgt het heel de dag en elke dag een lading fructose om te verwerken kan de lever het niet aan en word fructose omgezet in vetbolletjes.

Deze vetbolletjes zijn letterlijk nergens goed voor! Ze kunnen in je lever blijven zitten waar leververvetting uit voort kan komen, het verlaagt je HDL-cholesterol (precies je goede cholesterol) waardoor er een vet gemaakt word die naar je slagaderen gaan. Juist kans op hart en vaatziekten dus.

Naar de bloedbaan

Nu de glucose, terwijl ze door de wand van je dunne darm glippen triggeren ze je lichaam om insuline aan te maken. Insuline komt in je bloedbaan om de glucose om te zetten in energie.

Op zich een goed teken. Maar, te veel glucose in een keer kan je lichaam dus niet aan. Je krijgt een piek van energie en als de insuline overwerkt is zakt die energie tot een dip.

Daarnaast zorgt het ondertussen te veel aan insuline in je bloedbaan zorgt ervoor dat het hongerhormoon (leptine), wat je hersenen vertelt dat je vol zit, eventjes niet meer werkt. Dit alles met als gevolg dat je lichaam de overige glucose gaat opslaan als vet, buikvet.

Een aardige ketting reactie he..

Fruit en alcoholdrang

P.S. wist je dat alcohol(verslaving) en fruit in een adem genoemd kunnen worden. De menselijke drang naar suiker komt van heel vroeger, van het eten van fruit. In elke fruitsoort zit een minuscule hoeveelheid alcohol.

We hebben dus geen rem voor zoetigheid (eten), en veel ook niet voor het drinken van alcohol.

Mijn advies

Zit jij dus elke ochtend jouw bakje fruitsalade naar binnen te werken en daarnaast ook nog een lekkere smoothie? Dan begin je je dag met een aardige dosis suiker!

Je bloedsuikerspiegel stijgt enorm en je lichaam gaat als een gek insuline aanmaken om hem te laten dalen. Zoals ik je net verteld hebt zal je dus een piek ervaren van energie en daarna instorten als een motor zonder brandstof.

Dit alles in tegen deel van groentes. Waar weinig tot geen suikers in zitten en veel vezels, koolhydraten en onwijs veel vitamines. Als je het aan mij vraag een beter begin van de dag of tussendoortje.

Probeer dus, zoals je eigenlijk wel weet, je fruit met mate te eten. Vermijd fruit soorten met een onwijs hoog suikergehalte en een gevarieerd.

Een smoothie met alleen maar fruit zal dus weinig goeds doen buiten jou een korte energie piek geven gevolgd door een dip. Zoek eens recepten met lekkere groente smoothies, en tuurlijk kan hier een half of heel stuk fruit in. Zolang je maaltijd maar niet hoofdzakelijk uit fruit bestaat.

Nu begrijp je hoop ik waarom ik geen fan ben van fruitontbijtjes of tussendoortjes. Een pot kwark met fruit topping, een smoothiebowl met o.a. fruittopping of dat slowejuice sapje met ‘puur fruit’ uit de vers winkel.

Ga eens proberen je fruit in groentes te veranderen en je zult geen energie piek gevolgd door een dip ervaren. Maar je krijgt over heel de dag meer energie en alertheid om alles te doen wat word verwacht van jou op je werk of thuis.

Wees sociaal en deel deze content!

Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!