Home » Intermittent fasting » Intermittent fasting en de voordelen voor je gezondheid

Intermittent fasting en de voordelen voor je gezondheid

De laatste trend in de voedingswereld is niet meer diëten, dat is zo 2016! Nee de nieuwe ontwikkelingen zeggen dat je moet vasten, af en toe niet eten, intermitterend vasten.

Intermittent fasting is een eet levensstijl waarbij je niet gaat letten op wat je eet (nou, een klein beetje dan), maar gaat letten op de frequentie en wanneer je eet.

16 uur is het officieel. 16 uur niet eten staat voor vasten. Zolang zonder eten klinkt misschien als een ware hel voor je, maar je vergeet dat je je slaap erbij mag tellen.

Als het goed is slaap je 8 uur (moet je eens proberen), tel hier gewoon 4 uur voor en 4 uur na en je hebt 16 uur. Peace of cake is het niet?

Wat is intermittent fasting, waarom zou jij het moeten proberen en hoe doe je dat dan? In de komende blogs ga ik je alle geheimen verklappen van deze levensstijl die ik inmiddels al 9 jaar doe.

16 uur niet eten

Dat is de officiële tijd die nu gekoppeld is aan vasten. Minimaal 16 uur niks eten en dan heeft je lichaam een vastenperiode doorgemaakt. Is dat moeilijk? Nee helemaal niet, ik doe het zelfs elke dag 😉

Elke dag en dat al minmaal 9 jaar lang.

Uiteraard is dit inclusief het slapen. Ik slaap zo’n 8 uur per nacht, ik sta op rond 0600 uur, ik eet pas vanaf 1100 uur en ik eet niet meer na 1900 uur. Van 1900 uur naar 1100 uur is in mijn berekening 16 uur.

In de komende blogs ga ik je vertellen hoe je dit toe kunt passen in je eigen levensstijl. Nu eerst wat informatie over intermittent fasting.

Heel leuk, maar is dit wel goed voor je.

Ik denk dat je eten moet zien als een training, uiteraard ook als geniet moment, sociaal moment, maar de frequentie van eten is welvoegelijk een prikkel voor je lichaam.

Wat je in je lichaam stopt, heeft direct resultaat voor je gewicht, he energie, je fitheid, je mentale weerbaarheid en ga zo maar door. Het is dus daadwerkelijk een keuze of je jezelf fit voelt of niet.

Recent onderzoek… 

Ja ik weet het, een hele vervelende zin. Echter is het wel zo dat er veel onderzoek wordt gedaan rondom intermittent fasting.

Recent onderzoek toont aan dat er een verschil is in het “af en toe niet eten” dus vasten en het “continue door eten met kleine maaltijden”.

De wetenschap heeft het in deze zin niet eens meer over het aantal calorieën. Misschien eet je wel veel meer calorieën als je “af en toe vast” dan als je 6 kleine maaltijden per dag eet. Dat maakt niet uit.

Waar er over gesproken wordt is het metabolisme. Hoe hou je het metabolisme hoog en hoe zorg je er eigenlijk voor dat je de maaltijden die je eet, direct gaat verbranden?

Het eten van 6 kleine maaltijden per dag

Allereerst moet je je afvragen of het er echt 6 zijn. Vergeet de melk in je allesbetekenende cappuccino niet, dat nootje tussendoor of die zak wortels die je echt even op moet eten.

Allemaal maaltijden.

Het 6 tot 8 keer per dag eten zorgt ervoor dat je verbranding omlaag gaat en je energie ook omlaag gaat.

Het af en toe niet eten

Het af en toe niet eten zorgt er juist voor dat je metabolisme omhoog gaat en ook je energie. Je hebt dus meer energie om te bewegen, je metabolisme gaat nog verder omhoog en je creëert een situatie waarbij je eigenlijk kan eten wat je wilt eten.

Hoe super is dat!

Als je het echt allemaal wilt lezen, lees dan deze onderzoeken eens

Saaie shit allemaal, daarom ga ik het je vertellen in de komende blogs 😉

Je kunt ook gewoon even de quiz doen

In deze quiz kom ik erachter wat je allemaal weet van IF zodat ik je de juiste informatie kan sturen over deze gouden leefstijl.

Conclusie

Een korte introductie in de wereld van het af en toe niet eten. Intermittent fasting is 2018!

Af en toe niet eten is het minimaal 16 uur niet eten. In mijn ogen kun je dit elke dag doen, aangezien we ook slapen.

Het biedt vele voordelen op gebied van energie, insuline gevoeligheid maar ook je metabolisme. Allemaal voordelen voor de problemen waar de Westerse wereld mee te kampen heeft.

  • Lage energie en zelfwaarde – depressie en burnout
  • Insuline ongevoeligheid – diabetes type 2, overgewicht, obesitas, ontsteking aandoeningen
  • Laag metabolisme – overgewicht, weinig energie, slechte slaap

Ik kan je aanraden om je eetfrequentie aan te gaan passen. Uiteraard ga ik je daarbij helpen want in de komende blogs ga ik je meer vertellen over de wondere wereld van het intermittent fasting.

Bekijk ook de video met de 5 voordelen van IF anders dan afvallen

>