116 Shares
Home » Intermittent fasting » Intermittent fasting: start hier met deze casestudie!

De complete gids om te starten met intermittent fasting

Allereerst, superleuk dat je meedoet met deze casestudie intermittent fasting. Ik heb deze casestudie gemaakt omdat er veel vragen zijn over intermittent fasting en veel vragen open blijven staan.

Ik denk dat het grote plaatje van IF nog niet bekend is bij veel mensen die het doen. Vragen of een bepaalde theesoort wel of niet kan en of het erg is als je een keer korter dan 16 uur vast.

Hoe zit het met de hormonen, wat doe je als je in de overgang zit, kun je nu wel of niet vasten bij schildklierproblemen en meer.

Alles heb ik al een keer beschreven op de site, echter zie je misschien door de bomen het bos niet meer. Zie dit dan ook als een “startersgids” voor jou om structureel IF toe te gaan passen in je leefstijl.

Ik ben deze casestudie begonnen op 8 januari en op de planning staat dat ik er 3 a 4 weken aan ga besteden. Deze blog zal ik dus continue updaten met nieuwe inzichten, video’s, tekst en adviezen zodat het over een aantal weken een ware monsterblog is met alles wat je wilt weten over intermittent fasting. 

Laatste update: donderdag 17-01-2019

Uiteraard kun je vragen stellen. Anders gezegd, dat zou ik fijn vinden omdat ik dan sturing krijg in wat je nodig hebt in jouw avontuur en zodat ik weet waar ik over moet schrijven.

Is er langer nodig dan 3 weken, dan gaan we gewoon even door.

Wat is vasten (aflevering 1)

Vasten is al zo oud als de weg naar Rome. Het wordt gebruikt in verschillende godsdiensten, bij rituelen en inmiddels ook in de Westerse wereld onder het mom van gezondheid.

Als je gaat zoeken naar onderzoeken over vasten, dan zie je dat er al veel over geschreven is. Onderzoeken gaan terug naar 1920 – 1930 en dat is een behoorlijke periode onderzoek materiaal.

Om te bepalen of vasten (intermittent fasting) jou kan helpen, is het belangrijk dat je weet wat het is en wat het doet.

In onderstaande video ga ik je meenemen op een reisje door de geschiedenis van het vasten, wat vasten is, wanneer iets vasten is en wat de voordelen zijn van vasten op gebied van je gezondheid.

Als je liever leest, ik heb veel artikelen geschreven over dit onderwerp;

Wat heb je geleerd in deze video

  • Wat is vasten?
    Vasten is het (bewust) creëren van een eeuwenoude stressor, honger. Met het creeren van deze stressor breng je je lichaam uit balans, wat wij het verstoren van de homeostase noemen. Je lichaam zal hieraan adapteren en des te sneller je lichaam kan herstellen (lees homeostase weer in balans), des te gezonder.
  • Wat zijn de voordelen van vasten?
    Voordelen liggen met name op gebied van gezondheidsvoordelen. Het verlagen van bepaalde markers als IGF-1 en het verhogen van factoren die dopamine aanmaken zijn er een aantal. Bekijk de video voor alle voordelen die intermittent fasting met zich meebrengt.
  • Wat zijn de nadelen van vasten?
    Ik leg je uit dat ik in een aantal situaties niet direct zal denken aan intermittent fasting. Bij bepaalde uitputting en stress situaties als cortisol disbalans maar ook voedingsstoornissen. 
  • Wanneer is iets officieel vasten
    Als je meer dan 16 uur niks eet. In andere woorden, je cellen/systemen van je lichaam niet laat werken. Dat beteken geen calorieën maar ook geen stimulerende middelen. 
Mag je thee drinken als je aan intermittent fasting doet?

Ja! Thee mag je gewoon drinken. Je moet er alleen voor zorgen dat je thee neemt waar geen chemische substanties of suiker aan toegevoegd is. Als je het niet zeker weet, gewoon gaan voor de verse kruidenthee soorten. Neem eens een kijkje bij “Theekraampje

Kun je alleen aan intermittent fasting doen zonder graan en zuivel?

Nee zeker niet. Intermittent fasting is alleen een leefstijl. Het verteld wat over het terughalen van een bepaalde stress factor genaamd honger. 

Dat bied veel voordelen. 

Het verteld jammer genoeg niet wat je moet eten. 

Ik ervaar alleen dat mijn deelnemers veel veel moeite hebben als ze continu suiker blijven eten. Het vasten (16, 20, 24 uur) is echt moeilijk voor ze. 

Dus de juiste keuze is niet wat noodzakelijk is voor IF, echter het maakt het een stuk makkelijker. 

Daarnaast is suiker vergif 😉

Ik vertel je er alles over in dit artikel

Moet je eetraam precies van 1200 - 2000 uur?

Nee! Dit is een voorbeeld die ik gebruik. Dit komt omdat ik zelf deze periode voor het merendeel gebruik. Uiteraard kun je de tijden schuiven, als je maar aan de 16 uur vasten komt.

Intermittent fasting protocollen en wat kun je het beste eten

Nu je weet wat vasten is, is het misschien leuk om een aantal protocollen door te nemen die je in kunt zetten. 

In deze aflevering zal ik je 4 verschillende protocollen geven. Ik zal ze stuk voor stuk behandelen en ik zal je het protocol geven die ikzelf inzet.

  • 1 om 1 dieet
  • OMAD dieet
  • 5:2 dieet
  • 16:8 protocol

Bij elk protocol geef ik je de kenmerken, de voordelen, de nadelen en een voorbeeld hoe je het toe zou kunnen gaan passen. 

De uitzending sluit ik af met een uitgebreide uiteg over wat je het beste kunt gaan eten. Een onderwerp die in mijn ogen te weinig aandacht krijgt in de wereld van intermittent fasting. 

  • Wat kun je het beste eten
  • De verhouding koolhydraten/vetzuren/eiwitten
  • Voorbeelden

In deze video refereer ik naar een aantal downloads, deze kun je vinden in de Bewust-Fit community op Facebook (klik hier). Aanmelden is gratis. 

De IF protocollen en wat kun je het beste eten

10 meest gestelde vragen IF

Welk intermittent fasting protocol raad jij aan?

Ikzelf raad het 16:8 protocol aan. Dit heeft verschillende redenen;

  1. Je hoeft je niet al te druk te maken over het tellen van calorieën
  2. Het is het protocol wat de meeste ruimte biedt voor verandering
  3. Het laat je makkelijk je vastenperiode verlengen
Zijn de andere intermittent fasting protocollen dan slecht?

Nee! Het is alleen dat ik in de loop der tijd het meeste heb bereikt met het 16:8 protocol. Dit wil uiteraard niet zeggen dat een ander protocol niet geschikt is. 

Ik zal zeggen, probeer het gewoon en laat de resultaten spreken wat voor jou werkt. 

Zijn het harde getallen, dus moet je precies 16 uur vasten?

Nee! 

Ik kom steeds vaker mensen tegen die online posten “nog 30 minuten dan mag ik eten”. Net of ze het als een ware “hel” zien om te vasten. 

Als je eerder veel meer honger hebt, eet je wat eerder. Als het langer kan, vast je een keer wat langer. 

Er zit geen klok in je lichaam die je afstraft als je een keer korter dan 16 uur vast.

Deze leefstijl moet een “flow” worden. Iets wat natuurlijk gaat zonder dat je eigenlijk op de klok kijkt elke keer of je nu mag eten…

Wat kun je het beste eten bij intermittent fasting?

Heb je hier echt problemen mee, dan raad ik je aan jezelf aan te melden voor een specifieke IF gids. Ik geef je hier direct een lijst met voeding die ik je aan kan raden.

Als je ook even bij de Facebook community aanmeldt, dan krijg je direct ook toegang tot de lijst met verborgen suikers.

Dit zijn twee makkelijke sheets die je direct je voeding doet laten aanpassen. 

>>> ga naar de community

Wil je nu gewoon een specifieke gids hebben?

Die heb ik voor je. 

Of je IF nu in wilt zetten om af te vallen, om je schildklierproblemen aan te pakken, voor PMS klachten of gewoon om fitter te worden. 

De gids kun je hier aanvragen. 

116 Shares