Hoe kan het nu, dat je na al dat zwoegen en zweten, al die uren hard werken aan je gezondheid, toch weer terug gaat naar je oude gedrag?

Hoe kan het, ondanks dat je weet dat bijvoorbeeld een ander voedingspatroon positieve effecten heeft, je toch weer terug gaat naar dat oude “vertrouwde” dieet wat compleet een ander effect heeft?

Hoe kan het, dat als je weet dat je er rot van slaapt, je toch die reep chocolade opeet net voor je naar bed gaat?

Hoe kan het…

De lijst kan zo nog wel even doorgaan en al deze vragen die ik de afgelopen 12 jaar ben tegengekomen hebben me doen laten denken. Is er niet iets, iets van een mindset, iets van een gedachtepatroon, dat ons laat slagen of juist laat falen bij het behalen van doelstellingen?

In de uitzending van de podcast van deze week had ik Lenn Voortmeijer van VitalerZijn. Samen hebben we een leuke webinar gemaakt over “het ontwikkelen van een winnende mindset” 

 

Zie in dat jij iets kan veranderen

Er is veel aan het licht gekomen in deze 50 minuten durende webinar. Het meest krachtige is toch wel iets wat refereert naar de volgende uitspraak van H. Ford.

“Whether you think you can, or can’t, you’re right”

De energie vloeit daar waar je focus gaat. Als je continu denkt dat je iets niet kan, dan zal je brein ook antwoorden gaan geven die dat beamen. Dit heeft een zeer krachtige werking, echter ook andersom. Als je jouw brein dus andere vragen gaat stellen, krijg je ook andere antwoorden.

Het komt eigenlijk neer op het volgende;

Lijden
Je moet eerst inzien dat je op dit moment iets hebt, waar je niet tevreden mee bent. Dit noemen ze ook weleens doelen stellen. Ook koppel je met dit proces een bepaalde pijn (lijden) aan de huidige situatie. Als de pijn erg genoeg is, dan vind je brein een manier om dat aan te pakken oftwel op te lossen

Discipline
De discipline hebben om jouw manier van doen en denken aan te willen passen

Verantwoording
Inzien dat jij aan moet passen

Je kan dit ook verwoorden op de volgende manier;

  1. Je moet inzien dat er iets moet veranderen
  2. Je moet inzien dat jij iets moet veranderen
  3. Je moet inzien dat jij iets kan veranderen

Stappenplan

Aan het einde van het webinar krijg je een stappenplan. Een stappenplan die je in kan zetten om nu voor eens en altijd die winnende mindset te krijgen.

Het start allemaal met het beschrijven welk doel je wilt bereiken. Het intense verlangen creeren om dat enbe doel te bereiken. Vervolgens ga je visualiseren of opschrijven waarom je dat wilt gaan bereiken. De waarom vraag in dit hele proces is misschien wel een van de meest belangrijke dingen die je kan ondernemen.

Ik praat in het webinar over het zogenaamde Dickens Proces. Dit is een proces uit de NLP en laat je pijn koppelen aan de huidige situatie en plezier koppelen aan de nieuwe (gewenste) situatie. 

Als de deze punten duidelijk hebt, kun je gana uitstippelen hoe je dit gaat doen, welke voertuigen ga je inzetten om bv gezondheid te creëeren of meer geluk.

Als je dit allemaal bereikt hebt, ga het uiteraard vieren. Je viert alleen niet het resultaat, maar het proces, de leefstijl aanpassingen in dit geval, die jou dat resultaat hebben gegeven.

Kortom;

  1. Schrijf op welke doelen je wilt bereiken
  2. Schrijf op waarom je dat wilt bereiken
  3. Koppel pijn aan de huidige situatie en plezier aan de nieuwe situatie
  4. Bepaal de voertuigen (beter gaan eten, sporten, bioritme etc.) die je wilt in gaan zetten om dit doel te bereiken
  5. Beloon jezelf wanneer je het resultaat hebt bereikt

Wil je meer weten over dit proces?

Meld je dan aan voor het gratis webinar waar ik en Lenn je meer vertellen over het stellen van doelen, de eerste stap in de juiste mindset…

>