Wees sociaal en deel deze content!

Vasten: wat is het en werkt het voor of tegen je gezondheid

Je kunt er niet meer omheen, tenzij je de afgelopen jaren onder een steen hebt geleefd. Vasten is hot en je moet het gedaan hebben.

Yoga retreats met sapkuren, sportvasten, een aantal dagen gewoon niks eten of het inmiddels bekende intermittent fasting.

Wat is het nu precies, wat gebeurt er in je lichaam en kun je een van deze protocollen inzetten om je leefstijl te verbeteren?

In dit blog, wederom een zeer uitgebreide, ga ik je alles vertellen over deze leefstijl. Ik ga je meenemen langs de meest bekende manieren/protocollen van vasten en ik vertel je welke ik zelf al meer dan 10 jaar toepas.

Met succes kan ik je zeggen.

P.S. als je de inhoudsopgave leest, weet je denk ik wel welke ik bedoel 😉

Wat je gaat leren is het volgende;

  • Wat is vasten
  • De geschiedenis van vasten
  • Wat zegt de wetenschap over vasten
  • De 3 meest voorkomende manieren/protocollen van vasten
    • Sapkuren
    • Sportvasten
    • Intermittent fasting
  • Wat gebeurt er in je lichaam tijdens een vastenperiode
  • Welke methode gebruik ik al meer dan 10 jaar (voor mijzelf en mijn cliënten)
  • Intermittent fasting, 4 verschillende manieren om te doen
    • Intermittent fasting voor afvallen
    • Intermittent fasting voor meer spiermassa
    • Intermittent fasting tegen je depressie
    • Intermittent fasting tegen overgangsverschijnselen


Laat ik snel beginnen met het eerste onderwerp, wat is vasten…

Wat is vasten?

Vasten is onder andere bekend van bijvoorbeeld de verschillende geloven. Of je nu wel of niet gelovig bent, je hebt vast weleens gehoord van de Ramadan of de 40 dagen vastenperiode uit het Christelijke geloof.

Vasten is het tijdelijk niet eten van voeding en in veel gevallen laat men ook het drinken voor wat het is.

Laat ik vooropstellen dat vasten niks te maken heeft met dagen niks eten. Dat heeft een andere benaming, meer iets van “hongerstaking”.

Vasten is dus het voor een langere tijd laten om te eten en te drinken.

De wetenschap heeft hier een duur aan vastgekoppeld. Volgens de wetenschap is het officieel vasten als je 16 uur of meer niks eet.

De wetenschap praat hier niet over drinken. Dit komt omdat vocht een compleet andere pathway (en hersengebied prikkelt) heeft in het lichaam dan voeding.

16 uur of meer niks eten en je bent al aan het vasten. Is dit onmogelijk? Nee bij langer na niet. Tel hier je slaap/nacht bij op en je bent er zo.

Maar wat heeft deze trend nu in werking gezet. Is het de wetenschap, is het de foodbloggers of gaat het iets verder terug?

De geschiedenis van vasten

Oude geleerden hebben al lang geclaimd dat vasten spirituele voordelen had.

In het oude Griekenland, Pythagoras (je kent hem wel, van die stelling) prees vasten de lucht in en de 14e eeuw was ook de heilige sint Catherina van Wenen die er niet vanaf kon blijven.

In primitieve culturen, vasten was noodzakelijk voordat ze op oorlogspad gingen en tevens een proces om de kinderen te scheiden van de volwassen, een ritueel dus.

Daarnaast had het bij deze stammen een grote meerwaarde om hongersnood te voorkomen. Iets waar we tegenwoordig niet meer echt bang voor hoeven zijn.

Vasten speelt een grote rol in de verschillende grote geloven in de wereld. De Moslims vasten gedurende de heilige maand van de Ramadan, terwijl Romeins Katholieken en orthodoxen vasten in de Lente.

Vasten is ook vaak gebruik tijdens politieke protesten, echter zoals ik eerder al meldde, dit heeft meer iets te maken met een hongerstaking.

Maar vasten heeft in de geschiedenis ook een donkere kant. Zo was er ene “Dokter Linda Burfield” die schuldig is bevonden aan de dood van 40 van haar patiënten door deze patiënten gewoon niet te laten eten.

Therapeutisch vasten, wat gebruikt wordt om gezond te blijven of ziektes te genezen, is pas in de 19e eeuw echt op de voorgrond gekomen.

Natural Hygiene movement

Het was onderdeel van de “Natural Hygiene Movement” in, uiteraard, de VS. Dr. Shelton’s Health School was een van de eerste in San Antonio, Texas die met zijn school mensen liet watervasten.

Uiteindelijk is er vaak in de wetenschap gebleken dat vasten wel degelijk vele voordelen kent. Zo zijn er in Duitsland meerdere klinieken die vasten weken boven de medische geneeskunde stellen (oftewel medicatie).

Het is zelfs zo dat als men in Duitsland vermoed dat je een burnout/depressie gaat krijgen, veel bedrijven deze medewerkers preventief naar een van deze “oorden” stuurt. En met succes.

Het ziekteverzuim ligt in Duitsland al 10 jaar lang gemiddeld 1 – 1,5% lager dan in Nederland.

• Ziekteverzuim ligt in Duitsland al jarenlang minimaal 1,5% onder dat van de Nederlanders

Maar wat zegt de wetenschap over vasten. Zijn er studies die vertellen dat vasten voordelen heeft voor je gezondheid?

Wat zegt de wetenschap over vasten?

Nog zonder de onderzoeken die we tegenwoordig kunnen doen, waren de oud geleerden het al wel eens met elkaar. Vasten is medisch en lichamelijk gezien gezond voor je.

Zoals je hebt kunnen lezen gaf het meer kracht, behoedde het voor hongersnood en was het geestverruimend.

Maar de wetenschap heeft niet stilgezeten de afgelopen jaren.

Veel dieet trends vinden wel een waarheid in de wetenschap, maar de feiten worden vaak verdraaid mede door de open source van het internet en de zogenaamde “gezondheidsdeskundigen” met een weekendcursus.

Er is een grote poel aan onderzoek die inderdaad de voordelen van vasten weergeven. Alhoewel het merendeel hiervan niet gedaan is op mensen, maar op dieren, geeft het wel een leuke weergave van de voordelen.

P.S. dit kan gewoon, aangezien bijvoorbeeld muizen ook gewoon DT2 kunnen hebben. Dat creëren ze dus gewoon bij dat beestje en vervolgens gaan ze testen.

Vasten is aangetoond dat het verschillende “biomarkers” van ziekte verbeterd, oxidatieve stress verminderd, stabiliseert de bloedsuiker en verbeterd leer en geheugen functies.

Even voor de duidelijkheid;

• Biomarkers zijn stofjes om te checken of iemand ziek is
• Oxidatieve stress is een van dé oorzaken voor versnelde veroudering (en alle ziektes die daarbij horen)
• Stabiliseert de bloedsuiker
• Verbetering van geheugen en leer hoef ik niet uit te leggen denk ik

Er zijn verschillende studies die aan proberen te tonen waarom vasten zo’n positieve werking heeft op jouw lichaam en haar functies.

Een van theorieën die er bovenuit springt is die dat cellen een milde stress ervaren tijdens vasten. Een reactie is dat ze zich aanpassen (adapteren, net als bij training) aan die stress door beter met die stress om te kunnen gaan en, misschien, resistent worden voor ziekte.

Wil je alles hierover weten, neem gerust eens een kijkje op deze pagina.

Goed, nu je veel weet over de geschiedenis en de wetenschap achter vasten, tijd om naar het leuke gedeelte te gaan.

De 3 meest voorkomende manieren van vasten

Uiteraard speelt de commercie mee in de hype van het vasten. Ik ook, anders had ik nu wel een artikel geschreven over hoe je de perfecte crunch maakt, maar dat doe ik niet. Ik schrijf over vasten.

In de afgelopen jaren zijn er veel manieren van vasten gekomen. Een van de bekendste is misschien wel het intermittent fasting.

Maar welke zijn er nog meer;

• Sapkuren
• Sportvasten
• Intermittent fasting

P.S. ze staan in een random volgorde, dus hecht daar geen waarde aan.

Sapkuren

Sapkuren is een manier van afvallen door alleen maar sap te drinken.

Nu zullen veel mensen met de haren rechtovereind op hun stoel zitten en claimen dat sapkuren veel meer is dan dat, echter dat is niet zo.

Sapkuren is het voor een langere tijd, alleen maar drinken van sap. Dit beperkt zich vaak tot een lage hoeveelheid zodat de calorie inname laag blijft.

Sapkuren, zegt men, is goed voor de darmen omdat die rust krijgen.

Nu zijn er veel verschillende manieren van sapkuren. Zo is het bijvoorbeeld een groot verschil of men smoothies drinkt (inclusief vruchtvlees) of echt alleen maar sappen.

Hoe dan ook, ik denk dat sapkuren niet veel kwaad kan. Beter gezegd, ik denk dat het voor veel mensen goed is om korte periodes in te plannen waar ze alleen maar sap drinken.

Het nadeel is dat er bij veel sapkuren niet wordt gesproken over hoe vaak je dit drinkt per dag. Je kunt theoretisch dus heel de dag door kleine slokjes nemen.

Is dit het geval, dan slaat het de plank van vasten natuurlijk helemaal mis. Omdat je met vasten minimaal 16 uur niks zal eten.

Kortom, ga het gewoon eens doen en je zult veel resultaat merken. Als je een beetje in de trend zit van de gemiddelde Nederlander m.b.t. hoeveelheden en frequentie eten, dan kan dit echt geen kwaad.

Sportvasten

Sportvasten is een idee van R. Verkaik. Hij heeft onderzocht dat als je sapvasten doet, het effect even wat groter wordt als je dit doet i.c.m. sporten.

Zeer interessant. Door je suikerinname te verminderen en daarnaast op een bepaalde intensiteit te gaan sporten, dwing je jouw lichaam om vetzuren te gaan verbranden als energiebron.

Geweldig, je wordt een efficiënte vetverbrander. Iets waar ik ook altijd naar op zoek zijn bij onze leden.

Sportvasten is echter een bedrijf en je zult het moeten doen met de speciale eiwitten formule (waar je geen inzicht in krijgt) die ze hebben gemaakt.

Ik denk dat je precies hetzelfde resultaat kunt halen door te spelen met je voeding en je sportmomenten juist in te delen.

Beter gezegd, ik heb verschillende sportvasten trajecten tegelijk laten doorlopen met trajecten die alleen maar intermittent fasting deden en de resultaten waren verbazingwekkend gelijk.

Alleen is intermittent fasting gratis… Tenminste, het protocol, de voeding natuurlijk niet 😉

Dat brengt me bij intermittent fasting.

Intermittent fasting

Intermittent fasting is de afgelopen jaren in bekendheid gestegen, en niet geheel onterecht.

Intermittent fasting staat voor het anders indelen van je maaltijden.

Ik zal er niet omheen draaien, dit is hét protocol wat ikzelf, in mijn eigen leefstijl toepas en bij mijn cliënten. Al meer dan 10 jaar!

Intermittent fasting is een protocol waarbij je jouw eetmomenten anders indeelt. Je gaat over het algemeen minder vaak eten en de maaltijden die je neemt zijn zorgvuldiger samengesteld zodat ze voeden.

• afbeelding uit de manual over intermittent fasting. Download hem onderaan deze pagina

Maar waarom is vasten nu zo geweldig?

Wat gebeurt er in je lichaam gedurende een vastenperiode?

Dit is het leukste gedeelte.

Eerder heb ik je al verteld dat vasten een werking heeft op de oxidatieve stress in je lichaam, maar ook geestelijk doet het veel.

De voordelen van vasten kun je dus indelen naar geestelijk, lichamelijk en immuunsysteem.

De voordelen van vasten zijn breed, maar allemaal komen ze weer terug in deze 3 groepen. Hersenen, lichaam en immuunsysteem.

Hieronder een aantal;

  • Vermindert ontstekingen
    IF stimuleert autofagie, oftewel het afvoeren van dode hersencellen (niet bang worden, bij iedereen sterven er dagelijks hersencellen). Als deze cellen blijven kleven in het hersenweefsel, dan ontstaan er ontstekingen. De basis voor veel hersenstofwisselingsziekten.
  • Creëren van meer hersencellen
    IF stimuleert neuroneogenese oftewel de aanmaak van nieuwe hersencellen
  • Stimuleert BDNF (brain derived neurotrophic factor… dus!)
    Dit is dat geluksgevoel wat je ervaart als je die blauwe enveloppe krijgt en er staat een -/- teken voor het bedrag… Whoohoo
  • Verbrand vet voor energie in plaats van suiker
  • Stimuleert menselijk groeihormoon
    Een zeer sterk anti-aging hormoon
  • Geeft je energie een boost waar je van wilt gaan bewegen
    IF stimuleert de aamaak van mitochondria. Iets waar ik veel meer over ga schrijven. Onthoud dat de wetenschap op dit moment ver is in het aantonen dat elke aandoening, een tekort vertoond aan mitochondria
  • Verhoogt je voldoening
    Ja, als je weer gaat eten. Je eet gewoon minder veel dan.
  • Maakt je lichaam insuline gevoelig
    Dit is wat je wilt als je richting DT2 aan het gaan bent. Gevoelig worden voor insuline.

Voor mij reden genoeg om het te blijven doen en vooral te blijven adviseren.

Welke methode gebruik ik al meer dan 10 jaar

Ik heb het je al verteld.

In mijn eigen leefstijl gebruik ik al meer dan 10 jaar de intermittent fasting methode. Toen ik er mee in aanraking kwam gedurende mijn opleidingen in de klinische psycho neuro immunologie en orthomoleculaire therapie, ging ik het gelijk proberen.

Sindsdien niks anders meer.

De voordelen die het brengt op gebied van energie, spieropbouw, mindset, slaapvermogen en kracht zijn overweldigend.

Plus, als ik een keer buiten schreef ga met een maaltijd (zoals vanavond, de buren komen op de barbecue en ze beloofden minimaal 1 fles wijn per persoon mee te nemen), dan is er niks aan de hand. Morgen ga ik gewoon weer vrolijk verder.

Merk ik dat in mijn energieniveau, ja natuurlijk. Merk ik dat in mijn vetmassa/spiermassa ratio, nee nooit!

Ikzelf gebruik een IF-methode dat ik 16 uur niks eet. Dit doe ik elke dag en minimaal 1 en soms 2 keer per week verleng ik die periode naar 20 – 22 uur.

Hoe ik dat doe, simpel, ik eet tussen 12:00 en 20:00 uur. Een 8-uur periode dat ik mag eten. Dus van 20:00 – 12:00 is een 16 uur periode dat ik niet eet.

Simpel toch. Tijdens die 16 uur slaap ik er ook nog 8.

Ik sta om 0600 uur op. Dus ik heb 6 uur voor de periode en 2 uur na de periode dat ik niet eet.

Alsjeblieft, een blauwdruk om ook IF toe te gaan passen. Gewoon helemaal gratis en voor niks!

Maar er zijn meer methoden…

Verschillende manieren van intermittent fasting

Uiteraard zijn er meer verschillende manieren om IF toe te passen. Ikzelf ben enorm fan van degene die ik hierboven beschreef.

De onderstaande heb ik geprobeerd, maar bevielen me minder m.b.t. resultaat en hoe ik me voelde.

Eet-stop-eet

Vast voor 24 uur voor één of tweemaal per week. Tijdens de 24 uur, eet je helemaal niks. Uiteraard mag je wel drinken.

Als beginner is dit een lastige, want 24 uur is lang als je het niet gewend bent.

Na het vasten, ga je terug naar je normale dieet.

Heb je moeite met vinden wat normaal voor je is? In onze online gym hebben we verschillende tools, sheets, minicursussen en training protocollen die goed voor je zijn.

Meld je aan en ontvang direct de “intermittent fasting blueprint” waarmee je direct een start kunt maken in je IF-avontuur.

The warrior diet

De naam alleen al he 😉

Vechters die in training zijn gebruiken dezse methode. Ze vasten voor 20 uur en eten één hele grote maaltijd in de avond.

Wat je eet en wanneer is in dit programma van belang. De filosofie is gebaseerd op het feit dat je jouw lichaam voedt in balans met je circadian rhythm (je bioritme).

Volgens deze filosofie zijn de mensen nachteters en dus eet je in de nacht.

Ik kan je zeggen dat ik dit in de afgelopen 10 jaar, nog nooit voorbij heb horen komen in al mijn opleidingen.

Ik zeg niet dat het niet werkt, echter vind ik het een bijzonder methode om te doen.

1 dag op, 1 dag af methode

Zeer makkelijk, eet heel weinig tot niks op de ene dag en eet normaal op de andere dag. Om en om.

Ikzelf ben geen fan van deze, omdat je nagenoeg niet vast volgens hun richtlijnen. Het is onduidelijk wanneer je kunt eten.

De 4 meest voorkomende manieren van intermittent fasting. Eerlijk gezegd, kun je er zelf ook een draai aan geven, als je maar minimaal 16 uur niks eet.

Echter, als je net als de gemiddelde Nederlander bent, vind je het fijn om een protocol te hebben. Een lijstje wat precies verteld wat je moet doen en wat je moet eten.

Die heb ik voor je…

Ik heb een blueprint gemaakt als verlengde op deze blog. In deze blueprint geef ik je de volgende informatie;

  1. Hoe je kunt starten met IF
  2. Een stappenplan hoe ik het doe
  3. Waarom IF een must is als je af wilt vallen
  4. Dat IF ook kan als je massa wilt creëren
  5. Waarom IF dé remedie is tegen overgangsklachten
  6. Hoe IF je depressie kan verminderen

Meld je hieronder even aan en ontvang deze blueprint in het online platform.

Bam, weer een heel verhaal en ik hoop dat het je wat gebracht heeft. Ik vind het in ieder geval supergaaf om te schrijven.

Misschien heb je ervaring met vasten, sapkuren of intermittent fasting. Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Deel ze hieronder als je wilt zodat we er allemaal wat aan hebben.

Ook het delen van deze blog zal niet worden bestraft 😉

Wees sociaal en deel deze content!

Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!