Kan intermittent fasting werken als je maag- of darmproblemen ervaart?

Steeds meer mensen krijgen ermee te maken, met een lichte of zware vorm van maag- of darmproblemen. De 5 meestvoorkomende aandoeningen zoals maagzuurklachten, prikkelbaar darmsyndroom of leaky gut syndrom zijn tegenwoordig eerder regel dan uitzondering.

Ik vond het daarom tijd om hierover te gaan praten in de wekelijkse podcast. Ik heb hiervoor iemand uitgenodigd die dagelijks in zijn praktijk veel mensen krijgt met darmklachten.

In de uitzending gaan Anne-Ruurd en ik dieper in op de oorzaken van deze klachten, maar ook wat beweging, voeding en bovenal de frequentie van je maaltijden voor positief effect kunnen hebben op jouw klachten.

Bekijk de video

De makkelijkste manier om alles te weten te komen is gewoon de video bekijken die je hieronder vindt.

De darm als barriere 

Dit was misschien wel de grootste uitkomst van het begin van het interview. Jouw darm is de barriere tussen de buitenkant van je lichaam en de binnenkant. 

Als je iets eet, wil het dus niet direct zeggen dat het in je lichaam is gekomen. Het zal eerst nog de barriere door moeten om in de bloedbaan te komen.

Deze darmbarriere kan je dan ook zien als de eerste vorm van bescherming. Een heus deel van je immuunsysteem. Want als er bv een bacterie of virus, niet in staat is om in je bloedbaan te komen, dan hoeft je immuunsysteem dus helemaal niet actief te worden. 

Ik heb hieronder een mooie foto gezet van een wetenschappelijk tijdschrift. Je ziet hier hoe de darm, zoals we bespreken in de video, een mooi systeem is van allemaal schuifdeuren.

Wat kan intermittent fasting voor je betekenen bij darmproblemen?

Het prikkelen van deze barriere kan nare gevolgen hebben

Je hebt gehoord in de video dat het intact houden van deze barriere essentieel is om allerlei klachten te voorkomen. 

Zo kan je bepaalde voeding, namelijk graan, zuivel en ook pure suikers, direct schalen onder de noemer "zeer schadelijk".

Al deze substanties hebben direct of indirect een beperkend effect op de darmcellen of de werking van de zogenaamd tight junctions oftewel de schuifdeuren van de darm naar de bloedbaan. 

Ik praat hier zelf uitgebreid over in deze video's

Wat kan je allemaal doen?

In de video geven we een helder stappenplan voor wat je kan doen bij de 5 meest voorkomende aandoeningen;

  1. Maagzuurklachten
  2. Maagzweren
  3. Constipatie
  4. Lactose intolerantie (intolerantie algemeen)
  5. Prikkelbaar DarmSyndroom (PDS)

Uitkomst was dat het zeer persoon afhankelijk is wat je gaat doen. Een algemeen advies kan er dus gegeven worden, echter specifiek is het aan te raden altijd een specialist in de armen te nemen. 

Wat je in ieder geval kan gaan doen;

  1. Stoppen met suiker eten
  2. Stoppen met granen en zuivel
  3. Starten met intermittent fasting
  4. Bepaalde supplementen
    1. Lactoferrine
    2. Pro en prebiotica
    3. L-glutamine
  5. Beweging

Vergeet niet de video te bekijken

En als je vragen hebt, uiteraard deze gewoon te stellen onderaan dit artikel. Wil je meer weten over één van de belangrijke interventies, namelijk intermittent fasting, download dan de 101 gids.

>