Welke voeding geeft energie en welke voeding rooft energie

Er zijn zoveel diëten in de omloop, dat je misschien de weg even kwijt bent. Paleo, koolhydraatarm, keto, Mediterraans, PNI en ga zo maar door.

De vraag die continu weer wordt gesteld nu er zoveel diëten in de omloop zijn, welke voeding geeft je nou energie en welke voeding kan je beter laten staan?

Een vraag die ik graag beantwoord in de onderstaande video.

Deel je voeding anders in

Als je de video hebt bekeken, dan zie je dat ik een andere indeling maak m.b.t. voeding. Ik kijk niet zozeer naar de calorieën, dat vind ik helemaal niet interessant. Ik kijk daarentegen naar de hoeveelheid nutriënten. 

In mijn ogen kan je de voeding dus schalen in 2 categorieën. 

  • Nutriënten dichtheid
  • Calorie dichtheid

Oftewel, hoeveel calorieën zitten erin of hoeveel nutriënten zitten erin?

Want als de nutriënten dichtheid hoog is, dan is de calorie dichtheid laag. Dit geld helaas ook andersom, als de calorieën in een product hoog zijn, dan zijn de nutriënten die je daarin vindt laag.

Dit is de stelregel die in 99% van de gevallen klopt.

Het enige wat je dus moet doen is kijken (of gewoon logisch nadenken) of er veel nutriënten in de voeding zitten.

In dit geval, kan ik je vertellen dat er in een bord vol met boerenkool, meer nutriënten zitten dan in een bord vol met pasta of bijvoorbeeld een paar boterhammen.

Zo simpel is het 😉

Meer weten

Meld je dan aan voor de webinar over intermittent fasting. Ik vertel je in 45 minuten alles over deze unieke leefstijl hack.

>