Ben jij zo’n snoozer?

Als het goed is heb je 24 uur per dag. Die heb ik ook, je buurman en buurvrouw ook en ja, ook die succesvolle ondernemer of die vriend die je hebt waarbij alles vanzelf lijkt te gaan.

Deze 24 uur (nou ja, eigenlijk 24 uur en een beetje, daarom hebben we schrikkeljaren, om dat beetje weer recht te trekken) is voor iedereen dus hetzelfde, het is dus eigenlijk afhankelijk van hoe je deze 24 uur besteed, wat de uitkomst ervan is.

Maar waarom dan de titel “when you snooze, you lose”?

Laat me je om dat duidelijk te maken een kortverhaal vertellen. Een verhaal over een klant van mij die ik de afgelopen 6 maanden heb gecoacht.

Maak kennis met Pieter

Ik mag zijn echte naam gebruiken, omdat ik hem laatst ook heb geïnterviewd in de Facebookgroep die ik run. Bekijk deze video gerust hieronder (maar lees eerst even de tekst, dus niet stiekem eerst de video kijken he…)


Pieter had een probleempje met tijd. Het probleem was dat hij heel de dag achter de feiten aanliep. Zijn kids waren maar net op tijd op school, hij kwam maar net op tijd op zijn werk en de afspraken met zijn collega’s en klanten waren, tja je raad het al, maar net op tijd.

Hij was zichzelf heel de dag aan het opvreten, letterlijk en figuurlijk.

Hier kwam nog eens bij dat de keuzes die hij maakte op gebied van voeding en leefstijl niet optimaal waren, zeg maar gerust klote. Al met al had die een situatie gecreëerd waarbij je gerust kan zeggen dat die behoorlijk geleefd werd. Misschien ken je het wel?

Tot die dag, die ene dag dat Pieter wakker werd, naar de badkamer wilde en opeens wakker werd op de bank. Een typisch gevalletje van “mijn lichaam wil wel maar mijn hersenen geven even een stopteken”. Hij was flauwgevallen en zijn vrouw moest hem op de bank neerleggen. Zomaar opeens, hoe kon dat nu gebeuren, bij hem, hij was helemaal niet dik ofzo.

Aan de andere kant dronk die wel een liter cola per dag, zakje chips en veel Nederlandse voeding als brood/beleg, zuivel, aardappels, vette jus en een bal gehakt. Maar daar kan het natuurlijk niet aan liggen.

Toch gebeurde het en Pieter maakte gelukkig de keuze om bij mij te komen. En dat had enig positief effect (als je stiekem toch al de video hebt bekeken, dan weet je wat het is).

Als je snoozed, dan zeg je eigenlijk tegen jezelf dat je geen zin hebt om te leven…

Wat zeg je nou Jan Willem, dus als ik snooze, zeg jij dat ik geen zin heb om te leven? Ja dat klopt!

Kijk, als je snoozed, dan ben je eigenlijk aan het uitstellen, met iets wat compleet geen meerwaarde heeft, wat je eigenlijk met open armen moet ontvangen, elke dag weer. Dat ene ding is leven.

Theoretisch zou je vol energie elke dag tegemoet moeten springen. Elke dag die drive hebben om de dag aan te vallen, iets te maken van die dag en te genieten. 

Als je snoozed, stel je dit vreugde momentje eigenlijk uit, elke keer met 5 minuten (of 10 minuten, als je een echte die-hard snoozer bent). Dit lijkt onschuldig, maar niks is minder waar. Diep vanbinnen, als je snoozed, gaat je motivatie om dingen te ondernemen stukje bij beetje omlaag.

Elke keer net iets meer geef je jezelf toestemming om dingen uit te stellen, zoals leven. Elke keer als je dit doet, zal dat een reflectie hebben op bv andere belangrijke zaken gedurende je dag, zoals afspraken met jezelf, met je partner, met je kinderen, met je… tja noem maar op.

Elke keer geef je jezelf steeds meer toestemming om minder strict te zijn naar deze mensen toe door simpelweg te snoozen.

Is dit nu onzin wat ik lul? Nee, het is zelfs aangetoond dat snoozen echt een nadelig effect heeft op bijna alles.

Maar even terug naar Pieter

Want die liep tenslotte heel de dag achter de feiten aan. Weet je waar Pieter kampioen in was (denkbeeldig he, er bestond niet echt een kampioenschap in dit fenomeen), jawel, snoozen.

Hij wist alles tot het laatste moment uit te stellen zodat hij alles net op tijd kon doen.

Op zich ook een prestatie, echter snap je natuurlijk zelf ook wel dat die 20 minuten dat je snoozed, geen enkel positief effect heeft op hoe je je voelt die ochtend. Als je niet uitgerust bent, komt dat echt niet door die 20 minuten dat je niet gesnoozed hebt. Dan komt het waarschijnlijk door iets anders, net als bij Pieter.

Als je snoozed, dan verlies je dus

Ja dat klopt. Als je snoozed, mis je de belangrijkste gebeurtenis van de dag, dat is opstaan (ik neem aan dat je dit met me eens bent).

Opstaan is een soort van heilig iets wat eigenlijk elke dag wel moet gebeuren.

Maar wat als je dat nu eens met een drive kan doen die vergelijkbaar is als het opstaan op de dag dat je op vakantie gaat. Dat je opstaat als een klein kind die zijn cadeautje uit mag pakken omdat die jarig is, wat denk je dat dat voor effect heeft?

Dit was de aanpassing die ik maakte bij Pieter

Ik liet hem eerder opstaan en gaf hem advies voor een ochtendritueel. Nee, niks zweverigs, gewoon een stappenplan die hij kon doorlopen om de dag met een energie hoeveelheid te beginnen die hij niet vaker had meegemaakt, althans niet de laatste 20 jaar.

Maar hoe doe je dat bij iemand die al om 0600 uur opstaat? Gewoon, door het geven van een stappenplan. Een stappenplan geeft immers een bepaalde drive om te gaan doen. Als je dus weet dat je morgen, als je opstaat, een start gaat maken met bv het schrijven in je dagboek, dan kan dat een drive zijn om uit bed te springen.

Als je dit aanleert, dan kan dat ene simpele ding, schrijven in je dagboek, ervoor zorgen dat je elke dag met een drive je bed uit springt en dit heeft weer veel invloed op het verloop van je dag.

Zo ook bij Pieter, zoals je in de video kan zien (oke, nu mag je hem wel bekijken) …

Die ene interventie, vroeger opstaan, zorgde ervoor dat hij zijn voeding aan ging passen, zijn leefstijl aan ging passen, meer ging sporten, overal op tijd was, meer met zijn kinderen ging spelen en meer.

Zo’n simpel iets en iets wat iedereen kan doen, ook jij. Zo kan je gemakkelijk in de ochtend, en ik neem even mijzelf als voorbeeld, een aantal dingen doen.

Zo doe ik;

Mediteren (15 – 20 minuten)

  1. Ik ben dankbaar voor dingen, personen of gebeurtenissen in mijn leven
  2. Ik visualiseer de komende dag
  3. Ik focus op mijn ademhaling

Schrijven in mijn dagboek

  1. Over het algemeen iets wat ik gisteren heb geleerd, heb gelezen of heb gezien
  2. Maar ook af en toe complete onzin
  3. Als ik maar schrijf

Sporten

  1. Dit is een power halfuur waar ik als een ware debiel sta te springen op Martin Garrix (zijn muziek in dit geval)
  2. HIIT training en krachttraining combinatie

Bloed laten stromen

  1. Koude douche (2 minuten)

En zo heb ik het ook gedaan bij Pieter. Weet je wat het mooie is, als je zijn video bekijkt, dan hoor je dat die eigenlijk alleen zijn ochtend heeft aangepast met vroeger opstaan en daarnaast zijn trainingen.

Zijn voeding heeft die niet veel aangepast, ook het ochtendritueel is nog niet compleet en toch heeft hij al die verbluffende resultaten.

Dus, nu is het tijd om actie te ondernemen. Spreek met jezelf af om vanaf morgen om 0600 uur op te staan en je ochtendritueel te doen.

Heb je liever wat hulp nodig, vraag dan gewoon je gratis consult aan (klik hier). In dit gesprek geef ik je een tip op het gebied wat ik als eerste bij je zou aanpassen als ik je zou coachen. Gewoon helemaal gratis (je bent en blijft toch een Nederlander).

Spreek je snel!

Jan Willem

Ps. als je goed leest dan zie je veel dingen die ik heb geleerd in het boek “Miracle Morning” van Hal Elrod en veel technieken die ik heb geleerd bij mister Anthony Robbins en zijn Unleash the Power Within seminar.

>