Zo pas je jouw leefstijl aan: mindset

Normaliter, als ik iemand begin te coachen, dan vraag ik eigenlijk altijd een waarom vraag. Mocht ik dus ooit de eer hebben om je te coachen, dan zal de eerste vraag dus zijn “waarom wil je gezonder gaan leven?” of “Waarom wil je afvallen?

Ik ben dus kort gezegd op zoek naar je doelstelling. Dit is een van de vele onderdelen van de mindset pilaar in mijn leefstijl.

Het niet hebben van een doelstelling is een van de meest voorkomende redenen waarom iemand geen resultaat haalt. Het is een van de meest voorkomende redenen waarom iemand bij de minste tegenslag de spreekwoordelijke “handdoek” in de ring gooit.

In dit blog zal ik je meer vertellen over het hebben van een doel (en als je er geen hebt, het stellen van een doel) en hoe je deze vervolgens kan gaan halen.

Ps. de mindset is vele malen groter.

Als ik je mag coachen in de toekomst, dan kan je ervan uit gaan dat dit een groot deel van de coaching in beslag neemt. Het geven van een drive om een schema (welk schema dan ook) daadwerkelijk te gaan volgen.

Je kan namelijk een perfect schema hebben, echter als je hem niet uitvoert, dan heb je er niet veel aan.

De waarom vraag

Dit is, zoals ik zei, de eerste vraag en veel mensen komen met een van de volgende antwoorden:

  • Afvallen
  • Minder vetpercentage
  • Meer spiermassa

Ik kan je nu al zeggen dat je met zo’n doelstelling, weinig kans hebt dat je jouw doel daadwerkelijk gaat halen en als je het haalt, het niet lang duurt voor je weer terugvalt.

Een doelstelling moet je iets breder gaan zien. Het is namelijk niet dat je af wilt vallen (als je dat in gedachten had), maar je wilt het gevoel hebben wat je denkt te krijgen als je minder gewicht bij je draagt.

Je gaat je fitter voelen, je krijgt meer energie, je wordt gezonder, je voelt je zelfverzekerder. Kijk deze laatste 4, dat zijn doelen. Het afvallen is slechts een middel om een doel te bereiken, net als meer spiermassa of minder vetpercentage.

Je doelstelling zal dus iets verder moeten reiken dan alleen maar een paar kilo afvallen om het duurzaam te maken.

Ik zeg altijd dat je een doelstelling kan halen, echter je moet je leefstijl blijvend aanpassen om het te behouden.

Nu ga je regels bepalen

Want als je tegen mij zegt, ik wil gezonder worden, dan zeg ik waarschijnlijk “Wat is gezonder voor jou?

Dit omdat een doelstelling, zonder bijgevoegde regels, behoorlijk “vaag” kan zijn. Je moet het dus meetbaar maken.

Dit doe je simpelweg met regels. De “Ik voel me… Als ik…” regels.

Stel je wilt gezonder worden, dat is je doelstelling. Dan kan je nu zeggen

  • Ik voel me gezonder, als ik elke nacht lekker slaap
  • Ik voel me gezonder, als ik elke dag kan trainen
  • Ik voel me gezonder, als ik wat gewicht verlies
  • Ik voel me gezonder, als ik overdag niet meer moe ben

Dit zijn regels die je bevestiging geven of je goed of niet goed bezig bent. Het is een manier van evalueren.

Als je deze regels hebt, dan kan je vervolgens je voertuigen gaan bepalen, middelen die je in kan zetten om dit te gaan bereiken.

Voertuigen

Als we het voorbeeld van hierboven nemen, dan zie je dat deze persoon een aantal dingen moet doen om zichzelf gezonder te gaan voelen.

Als eerste beter slapen. Dan kan je dus gemakkelijk denken dat er wat moet gebeuren aan misschien de voeding in de avond, het telefoongebruik in de avond, de tijd dat de persoon naar bed gaat etc.

Zo kan je bij elke regel, zoals ook bij afvallen, bepaalde dingen in gaan zetten om dit te bereiken. Anders gaan eten, minder gaan eten, minder vaak gaan eten etc.

Dit is natuurlijk per persoon zeer verschillend en helaas kan ik hier geen algemeen advies over geven.

Als je dit helder hebt, dan weet je ook of je dit zelf kan gaan doen, een vriend/vriendin nodig hebt of misschien een coach (vraag me gerust of ik het voor je kan zijn) of meld je gewoon aan voor een gratis traject via de balk bovenin je scherm 😉

Begin met einde in zicht

Dat is wat je nu denkt en precies wat je gedaan hebt. Je start met het resultaat voor ogen om zo te bepalen wat je allemaal in kan gaan zetten om je doelstelling te behalen.

Hierna volgen nog veel meer stappen, maar de basis moet er zijn om op te bouwen.

Zie het bereiken van een doelstelling als een “legohuis”, je bouwt het steentje voor steentje, echter zonder stabiele basis, valt het zo weer in elkaar.

Ikzelf merk, in de praktijk, dat als ik een lange periode besteed aan het bepalen/zetten van een stabiele basis op gebied van doelstelling, deze deelnemers velen malen meer resultaat halen, doorgaan bij tegenslagen en hun doel vasthouden wat er ook gebeurt.

Vergeet niet dat er in het begin veel “wilskracht” om de hoek komt kijken. Geef niet direct op als het even niet lukt.

De laatste tip is om direct te starten. Wacht niet tot je alles weet van voeding, tot je de fitness oefeningen perfect uit kan voeren of pas start met bewegen als je wat meer conditie hebt (geloof me, ik heb ze allemaal gehoord). Start nu, direct!

Geniet van het proces!
Jan Willem

>